اخبار برگزیده

کد خبر:277864
پ
گاز
صنعت پرس گزارش می‌دهد:

بانک‌های جهانی متهم ردیف اول انتشار گازهای گلخانه‌ای/ تلاش بانک‌های جهان برای سرمایه گذاری در معادن زغال‌ سنگ

تحقیقات جهانی نشان می‌دهد، بانک‌ها مسئول بیش از ۸۰ درصد از تأمین مالی و سرمایه گذاری در معادن زغال‌ سنگ جهان کثیف‌ترین سوخت فسیلی جهان را بر عهده دارند.

تحقیقات جهانی نشان می‌دهد، بانک‌ها مسئول بیش از ۸۰ درصد از تأمین مالی و سرمایه گذاری در معادن زغال‌ سنگ جهان کثیف‌ترین سوخت فسیلی جهان را بر عهده دارند.

 

*** حمایت بانک‌ها از صنعت ذغال سنگ

 

به گزارش صنعت پرس، به نقل از صنایع، بر اساس تحقیقات جدید، بانک‌ها و سرمایه‌گذاران در سال‌های اخیر مبالغ هنگفتی را برای حمایت از صنعت زغال‌ سنگ اختصاص داده‌اند و کثیف‌ترین سوخت فسیلی جهان را در زمانی که بشریت با وضعیت اضطراری آب و هوایی مواجه است، پشتیبانی می‌کند.

تحلیلی که روز سه شنبه توسط گروه های کمپین Urgewald و Reclaim Finance به همراه بیش از دوجین سازمان غیردولتی دیگر منتشر شد، نشان داد که بانک های تجاری بین ژانویه ۲۰۱۹ تا نوامبر سال گذشته ۱٫۵ تریلیون دلار به صنعت زغال‌ سنگ انتقال داده اند.

این تحقیق نشان می‌دهد که چگونه تعداد کمی از مؤسسات مالی از تعداد معدودی از کشورها نقش بزرگی در حفظ صنعت زغال سنگ دارند.

در واقع، مؤسسات مالی تنها از شش کشور ایالات متحده، چین، ژاپن، هند، کانادا و بریتانیا مسئول بیش از ۸۰ درصد از تأمین مالی و سرمایه گذاری زغال‌ سنگ هستند.

کاترین گانسویندت، رئیس تحقیقات مالی در Urgewald، در این گزارش گفت: «این مؤسسات مالی باید از همه طرف مورد انتقاد قرار گیرند: سازمان‌های جامعه مدنی، تنظیم‌کننده‌های مالی، مشتریان و سرمایه‌گذاران مترقی». تا زمانی که ما به تامین مالی زغال سنگ پایان ندهیم، به ما پایان خواهد داد.

زغال‌ سنگ کربن فشرده ترین سوخت فسیلی از نظر انتشار گازهای گلخانه ای است و بنابراین حیاتی ترین هدف برای جایگزینی در گذار به جایگزین های تجدیدپذیر است.

 

*** وام دهندگان برتر به مشتریان زغال سنگ چه کسانی هستند؟

 

برهمین اساس، آژانس بین‌المللی انرژی تصریح کرده است که اگر زغال‌سنگ به‌سرعت بازنشسته نشود، شانس کمی برای مهار گرمایش جهانی تا ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی بنابر هدف توافق‌نامه پاریس ۲۰۱۵ وجود ندارد.

با این حال، حتی در حالی که سیاست گذاران و رهبران کسب و کار بارها تعهد خود را به اصطلاح “انتقال انرژی” اعلام می کنند، وابستگی به سوخت های فسیلی جهان همچنان در مسیر بدتر شدن قرار دارد.

این یافته‌ها تمام اعطای وام‌های شرکتی و پذیره‌نویسی برای شرکت‌های موجود در فهرست جهانی خروج زغال‌سنگ Urgewald را مشخص می‌کند، اما اوراق قرضه سبز و تامین مالی را که به سمت فعالیت‌های غیر زغال‌سنگ هدایت می‌شود، حذف می‌کند.

موسسه GCEL به فهرستی از ۱۰۳۲ شرکت اشاره دارد که ۹۰ درصد از تولید زغال سنگ حرارتی و ظرفیت سوخت زغال سنگ جهان را تشکیل می‌دهند.

این اولین به‌روز رسانی تحقیقات مالی GCEL از زمان برگزاری کنفرانس آب و هوا COP26 در گلاسکو، اسکاتلند در اواخر سال گذشته است.

کمپین‌های تبلیغاتی می‌گویند به همین دلیل است که این تحلیل باید به عنوان معیاری برای ارزیابی صداقت وعده های داده شده در COP26 در نظر گرفته شود.

کشورهای عمده وابسته به زغال سنگ در مذاکرات سازمان ملل متحد برای اولین بار متعهد شدند که تولید برق با سوخت زغال سنگ و یارانه های ناکارآمد برای سوخت های فسیلی را “به تدریج کاهش دهند”.

یک مداخله لحظه آخری برای اصلاح اصطلاحات پیمان آب و هوای گلاسکو به “تحریک تدریجی” به جای “خروج تدریجی” باعث ایجاد ترس در بین بسیاری شد که این امر باعث ایجاد شکافی برای به تاخیر انداختن اقدامات اقلیمی به شدت مورد نیاز می‌شود.

بانک‌ها دوست دارند استدلال کنند که می‌خواهند به مشتریان زغال‌سنگ خود در انتقال کمک کنند، اما واقعیت این است که تقریباً هیچ یک از این شرکت‌ها در حال انتقال نیستند و تا زمانی که بانکداران به نوشتن چک‌های سفید برای آن‌ها ادامه می‌دهند، انگیزه کمی برای انجام این کار ندارند.

 

*** تسهلات بانک‌ها برای صنعت ذغال سنگ

 

تحقیقات سازمان‌های غیردولتی نشان می‌دهد بین ژانویه ۲۰۱۹ تا نوامبر ۲۰۲۱ در حالی که ۳۷۶ بانک تجاری ۳۶۳ میلیارد دلار وام به صنعت زغال‌سنگ ارائه کردند، تنها ۱۲ بانک ۴۸ درصد از کل وام‌دهی به شرکت‌ها در GCEL را به خود اختصاص دادند.

از این وام دهندگان موسوم به “دوجین کثیف”، ۱۰ نفر از اعضای اتحاد بانکداری خالص صفر سازمان ملل هستند – یک ابتکار تحت رهبری صنعت متعهد به همسوسازی پرتفوی خود با انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۵۰ است.

سه وام دهنده برتر که به صنعت زغال سنگ وام می‌دهند به ترتیب بانک‌های میزوهو فایننشال ژاپن، میتسوبیشی UFJ فایننشال و گروه SMBC و پس از آن Barclays بریتانیا و وال استریت سیتی گروپ هستند.

سخنگوی بارکلیز گفت که؛ این بانک در ژانویه ۲۰۱۹ متعهد شده است که “برای ساخت و ساز یا توسعه مادی نیروگاه‌های زغال سنگ یا توسعه معادن زغال سنگ گرمایی گرین فیلد در هیچ کجای دنیا هیچ گونه بودجه مالی برای پروژه ارائه نکند.”

بارکلیز از آن زمان اعلام کرده است که؛ به طور خاص برای استخراج معادن جدید یا توسعه یافته زغال سنگ یا توسعه نیروگاه های زغال سنگ، تامین مالی عمومی شرکتی را ارائه نخواهد کرد و می گوید که محدودیت ها را برای تامین مالی معدن زغال سنگ حرارتی و مشتریان برق تشدید کرده است.

در همین حال، میتسوبیشی UFJ مالی اعلام کرد که؛ اهدافی را برای دستیابی به انتشار خالص صفر در عملیات خود تا سال ۲۰۳۰ و سبد مالی خود تا سال ۲۰۵۰ اعلام کرده است.

موسسه “MUFG نیز ماموریت خود را برای کمک به رشد پایدار مشتریان و جامعه جدی می گیرد، و بنابراین متعهد به فعالیت به گونه‌ای است که هم از نظر اجتماعی مسئولیت پذیر باشد و هم مطابق با الزامات توسعه بلندمدت بازارهایی که در آن فعالیت می کند.”

بانک Mizuho Financial هیچ اظهارنظر خاصی در مورد یافته‌های سازمان‌های غیردولتی نداشت، اما به اطلاعیه‌ای در ماه می سال گذشته اشاره کرد که در آن گفته شده بود؛ قصد دارد تراز اعتباری معوق تمام سال ۲۰۱۹ خود را برای تأسیسات تولید برق با سوخت زغال سنگ تا ۵۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ کاهش دهد و تا سال ۲۰۴۰ به صفر کامل برساند.

لازم به ذکر است، بانک Mizuho Financial همچنین شرکت‌هایی را که فعالیت اصلی آن‌ها در تولید برق با سوخت زغال‌سنگ یا استخراج زغال‌سنگ است، به‌عنوان شرکت‌هایی که «احتمال زیادی» در معرض خطر انتقال قرار دارند، شناسایی کرد.

این سازمان می‌گوید که “کنترل ریسک را از طریق تعامل اجرا خواهد کرد” و تامین مالی یا سرمایه گذاری برای پروژه های جدید استخراج زغال سنگ حرارتی را ارائه نخواهد کرد.

هنگامی که CNBC با آن تماس گرفت، سیتی از پاسخ به تحلیل سازمان های غیردولتی خودداری کرد.

 

***مقادیر هنگفت پول نقد

 

این مطالعه نشان داد که در حال حاضر سهم بزرگی از سرمایه ای را که بانک‌ها برای مشتریان زغال سنگ خود بسیج می‌کنند، تشکیل می‌دهد.

پذیره نویسی به فرآیندی اطلاق می‌شود که طی آن بانک‌ها با انتشار اوراق قرضه یا سهام از طرف آنها و فروش آن‌ها به سرمایه گذارانی مانند صندوق‌های بازنشستگی، صندوق‌های بیمه و صندوق‌های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری یا سرمایه را برای شرکت‌ها افزایش می‌دهند.

در دوره تقریباً دو ساله از ژانویه ۲۰۱۹ تا نوامبر سال گذشته، ۴۸۴ بانک تجاری ۱٫۲ تریلیون دلار را از طریق پذیره نویسی به شرکت های GCEL ارسال کردند.

از این تعداد، تنها ۱۲ بانک ۳۹ درصد از کل تعهدات را از سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص داده اند.

بانک تجاری صنعتی چین، شرکت بین المللی اعتماد و سرمایه گذاری چین و بانک توسعه پودونگ شانگهای چین به‌عنوان سه شرکت برتر صنعت ذغال سنگ شناسایی شدند.

در واقع، تنها بانک غیر چینی در میان ۱۲ بیمه‌گر برتر صنعت زغال‌سنگ، جی‌پی مورگان چیس، بزرگترین بانک ایالات متحده از نظر دارایی بود.

 

*** مبارز ارشد اقلیم و انرژی در Rainforest Action Network/ شرکت‌های سنگین کربن روی کره زمین

 

در همین رابطه مبارز ارشد اقلیم و انرژی در Rainforest Action Network، ضمن اشاره به اهمیت دعم استفاده از گازهای گلخنه‌ای، اذعان داشت:

فهرست مشتریان زغال سنگ جی‌پی مورگان در سال ۲۰۲۱ «از بین شرکت‌های سنگین کربن روی کره زمین شبیه به «چه کسی» است.

علیرغم سیاست جدید زغال سنگ در سال ۲۰۲۰، همچنان در حال سرویس دهی به آلاینده های کربنی مانند China Huaneng، Eskom، American Electric Power و Adani است.

 

*** صنعت بدترین دشمن آب و هوا است

 

شایان ذکر است، سخنگوی جی پی مورگان چیس گفت که؛ اولین بانک ایالات متحده بودن که اهداف کاهش کربن ۲۰۳۰ مطابق با پاریس را تعیین کرد، از جمله برای بخش برق، و ایجاد یک تلاش پایدار ۲٫۵ تریلیون دلاری، نمونه‌های روشنی از تعهد مداوم ما برای حمایت از انتقال به یک اقتصاد کم کربن.

گانسویندت از Urgewald با تأمل در یافته‌های این تحقیق، به CNBC اعلام کرد که؛ دیدن تصویر بزرگ در مورد نحوه حمایت بانک‌ها از صنعت زغال‌سنگ مهم است.

در پایان روز، مهم نیست که بانک‌ها با ارائه وام از صنعت زغال‌ سنگ حمایت می‌کنند یا با ارائه خدمات پذیره‌نویسی. هر دو اقدام به یک نتیجه منتهی می‌شود زیرا مقادیر زیادی پول نقد در اختیار صنعت قرار می‌گیرد که بدترین دشمن آب و هوای ما است.

 

*** سرمایه گذاران چطور؟

 

در حالی که بانک‌ها نقشی اساسی در کمک به شرکت‌هایزغال‌ سنگ از طریق پذیره‌نویسی سهام و انتشار اوراق قرضه دارند، سازمان‌های غیردولتی پشت این تحقیق تشخیص دادند که در نهایت سرمایه‌گذاران خریداران این اوراق هستند.

این تحقیق تقریباً ۵۰۰۰ سرمایه گذار نهادی را با مجموع دارایی های بیش از ۱٫۲ تریلیون دلار در صنعت زغال سنگ شناسایی می کند. تا نوامبر ۲۰۲۱، دو دوجین برتر، ۴۶ درصد از این مبلغ را تشکیل می‌دهند. غول‌های سرمایه‌گذاری ایالات متحده، بلک راک و ونگارد، به ترتیب دو سرمایه‌گذار نهادی بزرگ بودند.

هیچکس نباید فریب عضویت BlackRock و Vanguard در Net Zero Asset Managers Initiative را بخورد.

به عقده تحلیلگران سیاست، این دو موسسه بیش از هر سرمایه گذار نهادی دیگری در سراسر جهان مسئولیت تسریع تغییرات آب و هوا را دارند.

تحلیلگرات سیاسی معتقد هست که؛ دیدن اینکه صندوق‌های بازنشستگی، مدیران دارایی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و سایر سرمایه‌گذاران نهادی همچنان روی شرکت‌های زغال‌ سنگ در بحبوحه شرایط اضطراری آب و هوایی شرط‌بندی می‌کنند، «کاملاً ترسناک» است.

بلک راک از اظهار نظر در مورد یافته های سازمان های غیردولتی خودداری کرد.

 

*** تشویق شرکت‌ها، از طریق نظارت موثر، برای رسیدگی به خطرات آب و هوایی

 

به گزارش صنعت پرس، گفتنی است؛ شرکت Vanguard اعلام داشته است که؛ این شرکت “متعهد به تشویق شرکت‌ها، از طریق نظارت موثر، برای رسیدگی به خطرات آب و هوایی مادی” از طریق انتقال انرژی است.

به عنوان یک مدیر دارایی ونگارد مسئولیت امانتداری در قبال طیف گسترده ای از سرمایه گذاران خرده فروشی، واسطه و نهادی که دارایی های خود را به ما سپرده اند، دارد.”

“وظیفه ما این است که دارایی های مشتری را مطابق با استراتژی های سرمایه گذاری که آنها انتخاب کرده اند، سرمایه گذاری کنیم و به عنوان مباشر آن دارایی ها عمل کنیم. ما این مسئولیت را بسیار جدی می‌گیریم.»

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 − 6 =

کلید مقابل را فعال کنید