اخبار برگزیده

کد خبر:278188
پ
سکه
بورس کالای ایران:

تغییر نام نمادهای گواهی سپرده سکه طلا

بورس کالای ایران از تغییر نام نمادهای گواهی سپرده کالایی سکه طلا خبر داد.

بورس کالای ایران از تغییر نام نمادهای گواهی سپرده کالایی سکه طلا خبر داد.

 

*** گواهی سپرده چیست؟

 

به گزارش صنعت پرس، مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از تغییر نام نمادهای گواهی سپرده کالایی سکه طلا خبر داد.

در این اطلاعیه که کلیه کارگزاران و فعالان بازار سرمایه مخاطب آن هستند، آمده است:

نام نمادهای گواهی سپرده کالایی سکه طلا تغییر کرده است.

گواهی سپرده، ابزاری مالی است که شخص دارنده این گواهی روی دارایی سپرده‌گذاری شده مالکیت دارد.

گواهی سپرده سکه طلا یکی از ابزارهای مالی است که از سال ۹۴ با هدف افزایش امنیت و آرامش خاطر سرمایه‌گذاران، کشف قیمت رسمی سکه و شفافیت قیمتی آن به وجود آمد. همانطور که در بالا گفته شد گواهی سپرده اوراقی است که دارنده آن نسبت به دارایی ذکر شده در آن مالکیت دارد.

بنابراین گواهی سپرده سکه طلا یک گواهی است که بیانگر مالکیت صاحب آن به سکه‌های طلایی است که در انبار یعنی خزانه بانک های مورد تایید بورس کالا شامل بانک‌های رفاه کارگران، صادرات، ملت، سامان و به تازگی آینده سپرده‌گذاری شده است.

پشتوانه این مالکیت هم رسیدی است که پس از تحویل توسط انباردار به سرمایه‌گذار داده می‌شود.

به همین دلیل مقدار سکه خریداری شده و مکان انبار در گواهی سپرده سکه طلا باید آورده شود.

 

*** خرید گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا

 

بورس کالا به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه مانند بورس اوراق بهادار، بازاری است که در آن یکسری کالای مشخص شده تحت قوانین خاصی خرید و فروش می‌شوند و سکه طلا یکی از کالاهای قابل معامله در این بورس است که در قالب ابزار گواهی سپرده کالایی خرید و فروش می شود.

پس جهت خرید و فروش گواهی سپرده طلا به صورت مستقیم باید کد فعال بورسی داشته باشید.

از این رو، برای دریافت کد بورسی ابتدا باید در سامانه سجام اعتبارسنجی شوید، سپس در یکی از کارگزاری‌ها ثبت‌ نام کرده و کد بورسی دریافت کنید.

پس از دریافت کد بورسی با مراجعه حضوری به کارگزار یا به صورت آنلاین به راحتی می‌توانید گواهی سپرده سکه طلا خریداری کنید.

خرید و فروش گواهی سپرده سکه طلا دقیقا مانند سهام است، یعنی باید سفارش خرید یا فروش ثبت کرده و پس از آن تعداد واحدهای معاملاتی مورد نظر خود را معامله کنید.

 

*** هر ۱۰۰ گواهی معادل یک سکه

 

ارزش هر برگه گواهی سپرده طلا برابر با ۰٫۰۱ یک سکه طلا است، یعنی برای خرید یک سکه کامل تمام بهار آزادی باید ۱۰۰ گواهی سپرده بخرید.

به عنوان مثال اگر قصد خرید ۶ سکه تمام بهار آزادی را دارید، باید ۶۰۰ گواهی سپرده بخرید.

به بیان ساده هر تعداد سکه که قصد خرید آن را دارید ضرب در ۱۰۰ کنید.

 

*** سکه‌های خریداری شده به کدام انبار سپرده می‌شوند؟

 

سکه‌های خریداری شده در قالب گواهی سپرده طلا در انبارهای مورد تایید بورس کالا نگهداری می‌شوند.

مکان این انبارها که در واقع خزانه بانک ها هستند، بسته به اینکه گواهی سپرده خود را از کدام بانک خریده‌اید و یا سکه خریداری شده از بازار آزاد را به کدام بانک تحویل داده و در قبال آن گواهی سپرده دریافت کرده اید، فرق دارد.

در این آدرس http://www.ime.co.ir/coin-warehouse.html می توانید پنج انبار خزانه بانک ها را مشاهده کنید.

نکته حائز اهمیت این است که بانک ها به عنوان خزانه این کالای سرمایه ای، دخل و تصرفی در قیمت ها ندارند و تنها عملیات انبارداری سکه ها و صدور گواهی های مبتنی بر این کالا را انجام می دهند.

 

*** دریافت فیزیکی سکه

 

مالکان گواهی سپرده سکه طلا یک روز پس از خرید سکه از بورس کالا می‌توانند به خزانه‌داری بانک مربوطه مراجعه کرده و با ارایه گواهی، سکه‌های خود را دریافت کنند. ساعات کاری خزانه تحویل سکه از ۸ و۳۰ دقیقه تا ۱۲ از روز شنبه تا چهارشنبه است.

 

*** تحویل سکه به خزانه

 

شما حتی می‌توانید سکه‌های خود را که به صورت فیزیکی خریده‌اید، به همراه مدارک شناسایی خود به خزانه یکی از بانک‌ها برده و در ازای تحویل آن‌ها پس از یک روزکاری و اعتبارسنجی سکه‌ها، قبض انبار دریافت کنید.

پس از دریافت این قبض از طریق کارگزاری یا به صورت آنلاین می‌توانید نسبت به فروش آن اقدام کنید و مبلغ مربوطه پس از یک روز قابل برداشت از حساب خواهد بود.

 

*** مزایای خرید گواهی سپرده سکه طلا چیست؟

 

در بیان مزیت‌های خرید گواهی سپرده طلا می توان به امکان حذف ریسک‌های سرقت، تقلبی بودن سکه فیزیکی و در مقابل احساس امنیت خاطر و نیز قابلیت خرید و فروش سکه به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری اشاره کرد.

 

به گزارش صنعت پرس، همچنین کارمزد کم معاملات بورس کالا نسبت به خرید فیزیکی سکه نیز از دیگر مزایای این ابزار محسوب می شود.

چراکه خرید فیزیکی سکه در بازار سنتی کارمزد بالایی داشته و تفاوت قیمت بین مظنه خرید و فروش در این بازار بسیار زیاد و قابل توجه است؛ در حالیکه کارمزد خرید گواهی سپرده سکه طلا از بورس کالا ۰٫۰۰۱۲۵ درصد بوده و کارمزد خرید و فروش یک سکه نیز در مجموع ۰٫۰۰۲۵ درصد است؛ به عبارت ساده تر اگر ارزش یک سکه ۱۰ میلیون تومان باشد، کارمزد هر طرف خریدار و فروشنده ۱۲۵۰۰ تومان می شود و در مجموع ۲۵ هزار تومان که با توجه به سهولت انجام معامله، پایان ریسک نگهداری سکه در خانه، افزایش نقدشوندگی بازار و عمق بالای معاملات به دلیل وجود صندوق های سرمایه گذاری طلا، به نظر می رسد که بازاری جذاب در مقابل سرمایه گذاران قرار گرفته است.

در پایان اینکه معافیت مالیاتی گواهی سپرده‌ سکه طلا و نیز انتقال سرمایه ها به بازاری قانونی و شفاف از دیگر مزایای این بازار است که می توان به آن اشاره کرد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنعت پرس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + 7 =

کلید مقابل را فعال کنید