اخبار برگزیده

کد خبر:278454
پ
روغنی
رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا:

توان ایران برای تبدیل شدن به قطب تولید کاغذ در منطقه

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کا‍‌‌غذ و مقوا از توان ایران برای تبدیل شدن به قطب تولید کاغذ در منطقه خبر داد.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کا‍‌‌غذ و مقوا از توان ایران برای تبدیل شدن به قطب تولید کاغذ در منطقه خبر داد.

 

*** ایران توان تبدیل شدن به مرکز تولیدی منطقه‌ای در بسیاری صنایع را داراست

 

به گزارش صنعت پرس، ابوالفضل روغنی گلپایگانی روز جمعه ۲۹ خرداد با بیان اینکه ایران با توجه به شرایط کلی و امکانات موجود، توان تبدیل شدن به مرکز تولیدی منطقه‌ای در بسیاری صنایع را داراست، اظهار داشت:

به‌جز ترکیه که به واسطه همکاری با فیات ایتالیا بزرگترین خودروساز منطقه محسوب می‌شود، ایران در سایر صنایع از جمله سیمان، شیشه، فولاد و غیره و از جمله صنعت کاغذ می‌تواند برای بازار بزرگ ۴۰۰ میلیونی همسایگان و منطقه به تولید بپردازد.

 

وی در ادامه افزود:

استفاده از کا‍‌‌غذ بسته‌بندی و کا‍‌‌غذ تحریر، یک موضوع جهانی و بین‌المللی است و همه کشورها به فرآورده‌هایی نظیر کتاب، روزنامه، نشریات، بسته‌بندی و غیره نیاز دارند.

 

*** درخصوص کاغذ بسته‌بندی، اکنون مجوز تولید سالیانه ۲.۸ میلیون تنی وجود دارد

 

روغنی با اشاره به اینکه درخصوص کا‍‌‌غذ بسته‌بندی، اکنون مجوز تولید سالیانه ۲.۸ میلیون تنی وجود دارد، بیان داشت:

توان تولید کشور سالیانه ۱.۶ میلیون تن بوده و نیاز داخلی نیز سالیانه ۹۰۰ هزار تن است؛ بنابراین مازاد تولید باید صادر شود که هم‌اکنون نیز صادرات به اروپا از جمله آلمان، ‌فنلاند و انگلستان، آسیا و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انجام می‌شود.

با ایجاد زیرساخت‌های لازم، استفاده از ظرفیت‌های خالی موجود و توسعه واحدها، در عین حال با بهبود تعاملات بین‌المللی و رفع و رجوع مشکلات سیاسی کشور، تامین بازار بزرگ منطقه توسط فعالان کشورمان در عرصه ک‍ا‌غذ شدنی است.

 

*** مشکل تامین آخال برای تولیدکنندگان کاغذ

 

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کا‍‌غذ و مقوا، با بیان اینکه مشکل اصلی این صنعت تامین ماده اولیه آخال (ضایعات کارتن و ک‍ا‍‌غذ)است، گفت:

برای ثبت‌سفارش این ماده اولیه، سازمان حفاظت محیط زیست نخستین مرجعی است که باید به تایید سفارش‌ها بپردازد، اما قوانین سختگیرانه این ارگان مانعی بر سر کار است.

سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه به قوانین «معاهده بازل» استناد می‌کند که بر مبنای آن، واردات مواد اولیه ضایعاتی از کشورهایی که در یک دهه گذشته درگیر جنگ بوده‌اند با احتیاط انجام می‌شود.

 

وی در ادامه افزود:

نزدیک به ۷۰ درصد آخال از عراق وارد می‌شود، اما هرچند این کشور از حدود ۱۲ سال قبل تاکنون درگیر جنگ نبوده، اما قوانین سختگیرانه زییست‌محیطی را در این زمینه همچنان شاهدیم.

 

*** توان ایران برای تبدیل شدن به قطب تولید کاغ‍ذ در منطقه

 

روغنی با اشاره به اینکه مطابق قواعد موجود شرکت‌های بهره‌بردار از جنگل‌ها باید به ازای انداختن و مصرف هر درخت برای استفاده در صنعت کا‌غذسازی، بین ۹ تا ۱۱ نهال دو تا سه ساله جایگزین کنند، بیان داشت:

حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل فقط در شمال کشورمان وجود دارد که می‌توان از درختان آن‌ها برای استفاده در صنعت کا‌غذسازی بهره برد.

جنگل‌هایی که در اختیار شرکت‌های بهره‌بردار است ۱۰۰ درصد تحت کنترل و نظارت هستند و به‌جای درختانی که در این صنعت مورد بهره برداری قرار می‌گیرند، باید خدمات مفصلی به جنگل‌ها ارائه کنند، در غیر این صورت با احکام سخت قضایی مواجه خواهند شد.

 

*** ویلاسازی و قاچاق چوب از جمله تهدیدات جنگل‌هاست

 

روغنی پیرامون اینکه با این وجود این روزها ویلاسازی، قاچاق چوب، اجرای پروژه‌های زیرساختی و عمرانی مثل ساخت آزادراه‌ها و خطوط انتقال نفت و گاز و غیره، از جمله تهدیدات جنگل‌هاست، گفت:

جنگل یک موجود زنده است که همچون سایر موجودات رشد کرده و روزی پیر و فرتوت می‌شود، همچنین متوسط عمر درختان جنگل‌ها از جمله افرا، توسکا و ممرز موجود در جنگل‌های شمال ایران همچون انسان‌هاست.

 

وی در ادامه افزود:

درختان پیر و فرتوت باید قطع شوند تا جای رشد و نمو برای سایر درختان جوان‌تر فراهم شود و در کشورمان سازمان منابع طبیعی درختان پیر یا مریض را با چکش‌کاری مشخص کرده و اجازه قطع‌شان را صادر می‌کند.

 

*** سالیانه ۱۲۰ هزار تن کاغذ بهداشتی در کشور مصرف می‌شود

 

به گزارش صنعت پرس، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کا‍‌غذ و مقوا با بیان اینکه جنگل‌داری یک علم است و با توجه به تغییرات اقلیمی به وجود آمده در جهان، بروز کم‌آبی‌ها و خشکسالی‌ها، فرسایش آبی و خاکی و همچنین تغییرات ناشی از صنعتی شدن شهرها و مناطق، شاید گونه‌های قدیمی درختان از رشد لازم در جنگل‌ها برخوردار نباشند و به‌ناچار با گونه‌های دیگر جایگزین شوند، اظهار داشت:

این روزها بسته به مواد اولیه موجود در هر منطقه، از سنگ، مواد بازیافتی، ساقه نیشکر، ساقه برنج، چوب و خمیر کا‌‌غذ و غیره برای تولید کا‌‌غذ استفاده می‌شود.

اکنون سرانه مصرف انواع کا‍‌‌غذ در کشورمان ۲۲ کیلوگرم، در اروپا ۵۵ کیلوگرم و در آمریکا ۱۶۰ کیلوگرم است.

همچنین مصرف سالیانه ک‍اغذ کتاب درسی ۴۰ هزار تن است.

سالیانه ۱۲۰ هزار تن کا‌‌غذ بهداشتی در کشور مصرف می‌شود، اما تولید در این عرصه بیش از ۲۰۰ هزار تن است.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنعت پرس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + چهارده =

کلید مقابل را فعال کنید