اخبار برگزیده

کد خبر:279141
پ
اوجی
وزیر نفت:

ظرفیت تولید نفت به قبل از تحریم‌ها رسید/ ظرفیت ذخیره‌سازی گاز دو برابر می‌شود

وزیر نفت ظرفیت ضمن اعلام بازگشت ظرفیت تولید نفت ایران به قبل از تحریم‌ها از دو برابر شدن ظرفیت ذخیره‌سازی گاز با شروع ذخیره سازی در میدان گازی خانگیران و مخزن شوریجه خبر داد.

وزیر نفت ظرفیت ضمن اعلام بازگشت ظرفیت تولید نفت ایران به قبل از تحریم‌ها از دو برابر شدن ظرفیت ذخیره‌سازی گاز با شروع ذخیره سازی در میدان گازی خانگیران و مخزن شوریجه خبر داد.

 

*** افزایش ظرفیت تولید نفت کشور

 

به گزارش صنعت پرس، جواد اوجی در ارتباط تلفنی با رسانه ملی درباره ظرفیت تولید نفت کشور، اظهار داشت:

در حال حاضر با اقدامات مؤثری که در میادین نفتی اعم از خشکی و دریا، حفاری چاه های جدید، تعمیر چاه‌ها و تعمیرات، بازسازی و نوسازی تأسیسات، مراکز جمع آوری نفت انجام شد.

امروز ظرفیت تولید نفت به قبل از تحریم‌ها یعنی به بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت رسید و در عملکرد و تولید به این میزان مشکلی نداریم.

در بخش گاز با اقدامات خوبی که در شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز در فصل زمستان انجام شد بالاترین میزان تولید گاز از پارس جنوبی به میزان ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز رقم خورد.

 

*** دلایل افزایش فروش نفت

 

وی درباره دلایل افزایش فروش نفت، گفت:

با اراده قوی، شناسایی مشتریان و بازارهای جدید، بازاریابی قوی، استفاده از روش های مختلف در قراردادهای نفتی و استفاده از نیروهای متعهد و متخصص در این حوزه این اتفاق خوبی رقم خورد و به یک رقم بالایی در فروش نفت و میعانات گازی رسیدیم.

امروز بیست و هفتمین اجلاس وزارتی اوپک پلاس انجام شد و تمامی اعضای اوپک پلاس اشتراک نظر داشتند که همان تصمیم شبیه ماه گذشته که رقم ۴۳۲ هزار بشکه افزایش در نظر گرفته شد.

این ۳۲ هزار بشکه نسبت به ماه قبل افزایش تولید بود و همه اعضا موافق این موضوع بودند و مقرر شد اعضای اوپک پلاس به دقت شرایط بازار جهانی نفت را رصد کنند.

وقوع تنش های سیاسی و امنیتی که در مناطق نفت خیز جهان رخ داد موجب افزایش نگرانی شد ولی این افزایش قیمت ها توسط کارشناسان دبیرخانه اوپک پلاس رصد می شود.

 

*** عملیات اجرایی مرحله دوم طرح ذخیره سازی شوریجه

 

به گزارش صنعت پرس، وزیر نفت در پایان، درباره عملیات اجرایی مرحله دوم طرح ذخیره سازی شوریجه، گفت:

فاز یک ذخیره سازی گاز طبیعی در میدان خانگیران و مخزن شوریجه در ۱۰ سال گذشته انجام شد و بعد از ۱۰ سال در دولت سیزدهم امروز موضوع عملیات شروع ذخیره سازی گاز در میدان گازی خانگیران و مخزن شوریجه انجام شد و با این اتفاق ظرفیت ذخیره سازی به میزان دو برابر انجام می شود که با استفاده از توان شرکت های سازنده داخلی است، همچنین پیمانکار شرکت مپنا.

اختلاف فاز دو و یک در این است که در فاز یک توربو کمپرسورها از خارج تأمین شده بود ولی در فاز ۲ با استفاده از توان سازندگان داخلی اولین بار توربو کمپرسورهای ۳۳۰ بار در کشور طراحی و ساخته شد که در ذخیره سازی مخزن شوریجه استفاده خواهد شد و با توجه به این که شمال شرق کشور دغدغه ها برای تأمین گاز می باشد در هشت ماه از فصل گرم امکان ذخیره سازی داریم که روزانه بیش از ۲۰ میلیون مترمکعب در مخزن شوریجه گاز تزریق می شود که در چهار ماه فصل سرد روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز برداشت می شود و این برای پشتیبانی شبکه گاز در بخش شمال و شمال شرق کشور به خصوص استان های خراسان رضوی و مرکزی و خراسان جنوبی و شمالی خواهد بود.

توربوکمپرسورهای ۳۳۰ بار توسط شرکت های دانش بنیان در کشور طراحی و ساخته شد.

 

 

انتهای پیام///

 

منبع
صنعت پرس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × یک =

کلید مقابل را فعال کنید