اخبار برگزیده

کد خبر:279360
پ
جدی
نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس پاسخ داد

کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تشکیل وزارت بازرگانی موافق است یا مخالف؟/ مخالفان و موافقان تفکیک وزارت صمت چه می‌گویند؟

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن تشریح نظر موافقان و مخالفان تفکیک وزارت صمت، از مخالفت اکثر اعضای کمیسیون متبوع خود با تشکیل وزارت بازرگانی خبر داد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن تشریح نظر موافقان و مخالفان تفکیک وزارت صمت، از مخالفت اکثر اعضای کمیسیون متبوع خود با تشکیل وزارت بازرگانی خبر داد.

 

*** تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی

 

به گزارش صنعت پرس به نقل از صنایع، چند وقتی است که موضوع تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی تبدیل به یکی از مهم‌ترین موضوعات روز صنعت کشور شده که با نظرهای مخالف و موافق بسیاری همراه بوده است.

در روزهای گذشته نیز نشست کمیسیون صنایع مجلس پیرامون گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره تفکیک و تشکیل وزارت بازرگانی برگزار شد.

در این میان نگاه و رویکرد کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا مخالفت آنها می‌تواند تصمیم دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی را با بن بست روبرو کند.

در همین رابطه خبرنگار صنایع گفتگویی را با نایب رئیس اول کمیسیون مذکور انجام داده که در ادامه، خلاصه آن را ملاحظه خواهید نمود. 

 

*** نظر کمیسیون صنایع درباره تشکیل وزارت بازرگانی

 

علی جدی در ابتدای این گفتگو پیرامون نظر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی، اظهار داشت:

در مکالمات و گفتگوهایی که در این مدت با اعضای کمیسیون داشته‌ام غالب اعضا مخالف تشکیل وزارت بازرگانی هستند.

از طرف دیگر مرکز پژوهش‌های مجلس نیز طی گزارشی با توجه به عواقبی که این تصمیم برای تولید کشور دارد، مخالفت خودش را با این تصمیم اعلام کرد.

 

*** مخالفان تشکیل وزارت بازرگانی چه می‌گویند؟

 

وی در خصوص نظر موافقان و مخالفان تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت، تشریح کرد:

مخالفان این طرح معتقدند متولی تامین کالا در کشور مشخص و باید یک نهاد باشد.

تامین کالا در کشور چه از طریق تولید و چه از طریق واردات و همچنین مدیریت مازاد تولید در کشور برای صادرات محصولات داخلی، باید بر عهده یک نهاد مرجع باشد.

لذا اگر متولی تولید یک نهاد و متولی صادرات و واردات در کشور یک نهاد دیگر باشد منجر به ایجاد برخی ناهماهنگی‌ها در کشور می‌شود که اولین آسیب آن به حوزه تولید وارد می‌شود.

چرا که در سال‌های گذشته زمانی که وزارت بازرگانی فعالیت می‌کرد شاهد بروز چنین مواردی بودیم.

به عنوان مثال کالایی که به وفور در کشور عرضه می‌شد، وزارت بازرگانی با واردات همان محصول منجر به آسیب رساندن به تولیدکنندگان می‌شد.

 

*** موافقان تشکیل وزارت بازرگانی چه می‌گویند؟

 

جدی در مورد نظر موافقان طرح مذکور نیز، اظهار داشت:

موافقان تفکیک وزارت صمت تنها یک دلیل محکم برای اجرای این طرح دارند.

در واقع موافقین این طرح معتقدند، چون وزارت صنعت، وزارت سنگینی است یک وزیر توان اداره آن را ندارد و باید با تفکیک این وزارتخانه حجم کاری وزیر صمت را کاهش دهیم.

 

*** نظر نهایی کمیسیون صنایع چه خواهد بود؟

 

به گزارش صنعت پرس، نائب اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان و با بیان اینکه تصمیم‌گیرنده نهایی در این خصوص کمیسیون صنایع نیست و باید کمیسیون اجتماعی نیز نظر بدهد، تاکید کرد:

پیش‌بینی بنده در خصوص نظر نهایی کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای تفکیک وزارت صمت این است که با توجه به جلسات و اظهار نظرهای سایر اعضای کمیسیون در صورتی که طرح یا لایحه تشکیل وزارت بازرگانی به کمیسیون صنایع ارسال شود، با آن مخالفت خواهد شد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار + دو =

کلید مقابل را فعال کنید