اخبار برگزیده

کد خبر:278993
پ
محمد قاسمی
رییس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران:

استراتژی دولت سیزدهم در روابط با همسایگان غلط است/ همسایگان نباید در کانون دیپلماسی اقتصادی قرار بگیرند/ دولت سیاست خود را در ارتباط با همسایگان اصلاح کند

رییس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از استراتژی دولت در روابط با همسایگان و اشتباه خواندن آن، خواستار اصلاح این سیاست غلط شد.

رییس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از استراتژی دولت در روابط با همسایگان و اشتباه خواندن آن، خواستار اصلاح این سیاست غلط شد.

 

*** ویژگی همسایگان ایران

 

به گزارش صنعت پرس، به نقل از صنایع، محمد قاسمی پیرامون روابط تجاری ایران و همسایگان، اظهار داشت:

ایران با چندین کشور در همسایگی است، نخست روسیه که حالت تهاجمی در دنیا دارد و به دنباله احیای تسلط از دست رفته اش در خارج نزدیک خود است، افغانستان که در اختیار طالبان قرار دارد و ادامه ژئوپولیتیک پاکستان است.

پاکستان نیز به دنبال فضای مانور بین المللی در جنوب شرقی آسیا می‌باشد و در تلاش است که به زنجیره ارزش آسیایی متصل شود.

 

وی در ادامه، اضافه کرد:

ترکیه، سیاست بازگشت به خاورمیانه را دارد و در تلاش برای احیای حوزه‌های نفوذ خود است و عراق نیز درصدد است که خودش را از حوزه نفوذ دیگران خارج کند.

 

*** ارتباط با همسایگان یعنی محدویت در ۶ درصد تجارت جهانی

 

قاسمی در ادامه تصریح کرد:

قرار دادن همسایگان در کانون دیپلماسی اقتصادی در واقع محدویت در ۶ درصد تجارت جهانی است و نکته قابل توجه اینجاست که این همسایگان نیز قرار نیست چنین روابطی با ما داشته باشند و نکته دیگر اینکه، این همسایگان قرار نیست همچنین نقشی در اقتصاد جهانی داشته باشند و خود به دنباله زنجیره‌های ارزش جهانی هستند.

 

*** پیشنهاد اتاق بازرگانی به دولت

 

به گزارش صنعت پرس،‌ به نقل صنایع، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران در پایان با بیان اینکه استراتژی دولت در روابط با همسایگان اشتباه است، بیان کرد:

اتاق بازرگانی به دولت پیشنهاد می‌کند که اینقدر دنبال ارتباط با همسایگان نباشد و سیاستش را تغییر دهد.

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + هشت =

کلید مقابل را فعال کنید