اخبار برگزیده

کد خبر:279191
پ
مازیار-بیگلو
دبیر انجمن قطعه‌سازان:

افزایش تیراژ تولید خودرو در سال جاری دور از واقعیت است/ قطعه‌سازان دیگر آهی در بساط ندارند؛ روی ما حساب نکنید/ بر چه مبنایی می‌خواهند سمند و پژو ۴۰۵ را از سبد محصولات حذف کنند؟

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران با بیان اینکه در مورد وعده‌‌های وزیر صنعت مبنی افزایش تیراژ تولید خودرو، دیگر نباید روی قطعه‌سازان حساب باز کنند، نسبت به مباحث مطرح شده پیرامون حذف سمند و پژو ۴۰۵ از سبد محصولات ایران خودرو واکنش نشان داد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران با بیان اینکه در مورد وعده‌‌های وزیر صنعت مبنی افزایش تیراژ تولید خودرو، دیگر نباید روی قطعه‌سازان حساب باز کنند، نسبت به مباحث مطرح شده پیرامون حذف سمند و پژو ۴۰۵ از سبد محصولات ایران خودرو واکنش نشان داد.

 

*** تدبیر وزارت صمت برای کنترل قیمت خودرو

 

به گزارش صنعت پرس، وزارت صمت در حالی برنامه تولید یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را برای سال‌ ۱۴۰۱ ابلاغ کرده که تحقق این هدف با وجود تاکید خودروسازان بزرگ کشور بر افزایش تولید و اجرای فرمان رئیس جمهور همچنان با ابهامات زیادی روبه‌رو است.

بر اساس اظهارات مسوولان صمت هدف این وزارتخانه از تولید یک میلیون و ۵۰۰ دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۰، افزایش عرضه است تا موجب تعادل بازار شود و به این ترتیب قرعه‌کشی از فرآیند فروش خودروسازان حذف شود.

در واقع وزارت صمت در نظر دارد به واسطه رشد ۵۰ ‌درصدی تولید، عرضه را افزایش داده تا از این طریق، قیمت را نیز کنترل کند و کاهش دهد.

 

*** موانع کاهش قیمت خودرو

 

اما مواردی که در اجرای این پروسه از سوی مسئولان وزارت صمت مغفول مانده است تاثیر نرخ تورم و افزایش هزینه تولید و همچنین عدم تامین منابع مالی کافی برای رشد تیراژ تولید است که مسلما عملی شدن افزایش تیراژ و کنترل و کاهش قیمت خودرو را غیر ممکن می‌کند.

در شرایطی که به گفته کارشناسان نبود بسترها و واقعیت‌های اقتصادی مانع از تحقق وعده افزایش تیراژ ۵۰ درصدی تولید است در اولین بازدید سال جدید وزیر صمت از شرکت‌های خودروساز موضوع خروج سمند و ۴۰۵ مورد تاکید قرار می‌گیرد، مساله ای که به گفته دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران، مشخص نیست چگونه می‌خواهند ۵۰ درصد تیراژ تولید را را افزایش دهند.

 

*** دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران/ موانع جلوگیری از رشد تیراژ خودرو

 

مازیار بیگلو با اشاره به هدف‌گذاری وزارت صمت برای افزایش تیراژ تولید خودرو در سال ۱۴۰۱، بیان کرد:

متاسفانه در ماه‌های اخیر از وزارت صمت حرف‌های ضد و نقیض و وعده‌های زیادی را از جمله افزیش تیراژ تولید و کاهش قیمت خودرو شنیدیم که هیچ کدام تاکنون عملیاتی نشده است.

با سیاست‌هایی که توسط وزارت صمت اتخاذ شده است به هیچ وجه به رشد تیراژ تولید امید ندارم و معتقدم که افزایش تولید اتفاق نخواهد افتاد کما اینکه در سال ۱۴۰۰ نیز این افزایش محقق نشد.

 

وی با اشاره به مشکلات نقدینگی خودروسازان و قطعه‌سازان و عدم پرداخت تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار به خودروسازان در سال گذشته، تصریح کرد:

زمانی که وزارت صمت ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار را تا آخرین روزهای سال گذشته نتوانست دریافت و به خودروسازان پرداخت کند بنابراین کمبود نقدینگی در سال جاری نیز کماکان ادامه خواهد داشت و قیمت خودروها نیز همچنان زیان ده خواهد بود.

با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ دستمزد و روند محاسبات نرخ دلار در گمرک در سال ۱۴۰۱، چگونه با این افزایش قیمت ها که حدود ۶۰ درصد خواهد بود وزارت صمت چنین وعده‌ای را در خصوص کاهش قیمت خودرو مطرح کرده است.

 

*** تبعات حذف سمند و ۴۰۵ بر تیراژ تولید ایران خودرو / قطعه‌سازان برای افزایش تولید آهی در بساط ندارند

 

بیگلو درخصوص افزایش تیراژ تولید، بیان کرد:

با وجود تاکید وزیر صمت بر افزایش تیراژ تولید این سوال برای سازندگان همچنان مطرح است که ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی که برای افزایش تیراژ تولید نیاز است از کجا تامین خواهد شد.

تا جایی که اطلاع دارم قرار نیست منابع مالی برای این امر یا حداقل به این مبلغ تامین شود بنابراین موضوع افزایش تیراژ تولید در سال جاری دور از واقعیت است.

 

به گزارش صنعت پرس، دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران در پایان به وعده دیگر وزیر صمت مبنی بر حذف سمند و پژو ۴۰۵ از سبد محصولات ایران خودرو پرداخت و خاطر نشان کرد:

حذف این دو خودرو از چرخه تولید در واقع حذف ۲۰ درصد از سبد تولیدات ایران خودرو است و با این اقدام چگونه می خواهند ۵۰ درصد تیراژ تولید را افزایش دهند با کدام خودروها و زیرساخت‌ها و منابع قرار است این موضوع رقم بخورد؟

امیدواریم برای رشد تیراژ تولید روی قطعه‌سازان حساب نکرده باشند چون قطعه‌سازان به لحاظ مالی دیگر آهی در بساط ندارند.

پرشین خوردو

 

 

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + 16 =

کلید مقابل را فعال کنید