اخبار برگزیده

کد خبر:277913
پ
تولید نفت
صنعت پرس گزارش می‌دهد:

افزایش ۲۱ درصدی تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۱

آمارهای اوپک حاکی از آن است که با وجود تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تولید نفت کشورمان در سال گذشته با رشد۲۱ درصدی روبرو بوده است.

آمارهای اوپک حاکی از آن است که با وجود تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تولید نفت کشورمان در سال گذشته با رشد۲۱ درصدی روبرو بوده است.

 

*** رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱ در آخرین گزارشهای صندوق بین المللی پول و بانک جهانی

 

به گزارش صنعت پرس، آمارهای اوپک از منابع ثانویه حکایت از آن دارد که اگرچه تحریم های آمریکا همچنان علیه اقتصاد ایران ادامه دارد، اما تولید نفت کشورمان در سال گذشته رشدی ۲۱ درصدی را نشان می دهد.

آخرین گزارش اوپک نشان می‌دهد، تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی در مقایسه با سال پیش از آن رشدی ۲۱ درصدی را تجربه کرده است.

این در حالی است که در این مدت ایران همچنان با سخت‌ترین تحریم‌های اقتصادی روبه‌رو بوده است.

سال گذشته میلادی اگرچه بازار نفت همچنان تحت تاثیر شیوع کرونا قرار داشت، اما آغاز واکسیناسیون و تا حدی کنترل این بیماری باعث شد تا فعالیت های اقتصادی از سر گرفته شود.

این موضوع باعث شد تا تولید نفت جهان که در سال ۲۰۲۰ میلادی و درست در بحبوحه شیوع کرونا به حدود ۹۱ میلیون بشکه در روز رسیده بود، با افزایش تقاضا برای نفت به ۹۶.۶ میلیون بشکه در روز برسد و رشدی حدود ۶.۲ درصدی را تجربه کند.

شرایط البته برای سال ۲۰۲۲ میلادی بهتر است و پیش بینی می شود روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه نفت در روز تولید شود.

 

لازم به ذکر است، آمارها نشان می دهد تولید نفت در بین اعضای اوپک در سال ۲۰۲۱ میلادی در مقایسه با سال پیش از آن با توجه به اجرای توافق کاهش تولید، رشد کمتری را نسبت به میانگین جهانی تجربه کرده است.

اوپکی‌ها رشد تولیدشان در سال ۲۰۲۱ حدود ۲.۶ درصد بوده است و از ۲۵.۶ میلیون بشکه در روز به ۲۶.۳ میلیون بشکه در روز در سال گذشته میلادی رسید.

آمارهای اوپک از منابع ثانویه حکایت از آن دارد که اگرچه تحریم های آمریکا همچنان علیه اقتصاد ایران ادامه دارد، اما تولید نفت کشورمان در سال گذشته رشدی ۲۱ درصدی را نشان می دهد.

تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱.۹۸ میلیون بشکه در روز بوده است.

این میزان در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۲.۴ میلیون بشکه افزایش یافته که رشدی بیش از ۱۰ برابری نسبت به افزایش تولید اوپک را نشان می دهد.

پیش از این نیز رئیس جمهوری ایران اعلام کرده بود که تولید و صادرات نفت ایران افزایش داشته و در زمینه صادرات این رشد به ۴۰ درصد می رسد.

 

*** ایران در ماه ژانویه ۲ میلیون و ۵۰۳ هزار بشکه نفت خام تولید کرده

 

شایان ذکر است، افزایش تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز ادامه داشته است.

ایران در ماه ژانویه ۲ میلیون و ۵۰۳ هزار بشکه نفت خام تولید کرده که ۲۱ هزار بشکه بیشتر از ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ بوده است.

این میزان تولید بعد از اجرای کامل بازگشت تحریم ها به اقتصاد ایران و با خروج یکجانبه آمریکا از برجام، در سه سال گذشته بی سابقه بوده است.

در کنار این افزایش تولید، قیمت نفت خام سنگین ایران که یکی از نفت‌های شاخص در قیمت گذاری سبد اوپک به شمار می رود نیز با رشد قیمت همراه بوده و در نخستین ماه از سال ۲۰۲۲ میلادی با افزایشی حدود ۱۱ دلار در هر بشکه همراه شده است.

قیمت نفت خام سنگین ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک، در ماه ژانویه نسبت به ماه دسامبر ۱۰ دلار و ۹۱ سنت برابر با ۱۴.۶ درصد افزایش یافته است.

قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه ژانویه ۸۵ دلار و ۵۹ سنت ثبت شد، در حالی که این رقم در ماه دسامبر هر بشکه ۷۴ و ۶۸ سنت بود.

 

*** میانگین نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۱ چقدر بوده؟

 

به گزارش صنعت پرس، گفتنی است، میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۱ برابر با ۵۴ دلار و ۳۸ سنت و در سال ۲۰۲۰ برابر با ۴۰ دلار و ۷۷ سنت بوده است.

دلیل رشد مثبت بخش نفت در نتیجه رشد قابل توجه صادرات نفت خام و میعانات گازی، از یک سو گسترش واکسیناسیون جهانی برای مقابله با ویروس کرونا (و افزایش تقاضای جهانی نفت خام) و از سوی دیگر ثمردهی تلاش‌ها در جهت خنثی‌سازی تحریم‌های صادرات نفت بوده است.

در نتیجه می‌توان گفت روند صادرات نفت صعودی بوده و برای سال ۱۴۰۰ انتظار رشد ۱۹.۵ درصدی در بخش نفت و گاز وجود خواهد داشت.

طبق محاسبات انجام شده، برآورد می‌شود در سال ۱۴۰۰ رشد اقتصادی ایران حدود ۲.۸ درصد و رشد بدون نفت ۱.۶ درصد باشد.

صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در آخرین گزارش‌های خود رشد اقتصادی ایران را در سال ۲۰۲۱ به‌ترتیب ۲.۵ و ۲.۴ درصد پیش‌بینی کرده‌اند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنعت پرس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − دوازده =

کلید مقابل را فعال کنید