اخبار برگزیده

کد خبر:279332
پ
صنایع
عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار صنایع تشریح کرد

الزامات و نیازهای تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاون از اقتصاد کشور/ بستر و زیرساخت لازم برای تحقق اقتصاد تعاون در کشور فراهم است و فقط نیاز به عزم ملی داریم

عضو هیئت مدیره بانک توسعه تعاون با بیان اینکه بستر و زیرساخت لازم برای تحقق اقتصاد تعاون در کشور فراهم است و فقط نیاز به یک عزم ملی داریم، الزامات و نیازهای تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاون از اقتصاد کشور را تشریح کرد.

عضو هیئت مدیره بانک توسعه تعاون با بیان اینکه بستر و زیرساخت لازم برای تحقق اقتصاد تعاون در کشور فراهم است و فقط نیاز به یک عزم ملی داریم، الزامات و نیازهای تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاون از اقتصاد کشور را تشریح کرد.

 

*** اقتصاد تعاون

 

به گزارش صنعت پرس، به نقل از صنایع، محمدجعفرایرانی به مناسبت فرارسیدن هفته تعاون و درحاشیه افتتاحیه نمایشگاه رسم تعاون در گفتگو با خبرنگار این رسانه، با تاکید بر اینکه تعاون بخش شتاب دهنده اقتصاد کشور است، اظهار داشت:

در دهه پنجم انقلاب بستر مناسب و اعتماد کامل بخش اقتصادی کشور به اقتصاد تعاونی ایجادشده است.

 

این کارشناس اقتصاد تعاون در ادامه، افزود:

امروزه بخش تعاون در زمینه تقنین، نهادهای مالی، ابزارهای تامین منابع، بنگاه‌های اقتصادی و اسناد بالادستی از زیرساخت مناسبی برای نقش آفرینی برخوردار است.

 

*** اصول هفت‌گانه تعاون

 

ایرانی در ادامه بیان داشت:

اصول هفتگانه تعاون، با ترکیبی از اصول اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و نهادسازی متشکل از موارد زیر است:

اصل اول تعاون، عضویت اختیاری و آزاد است.

اصل دوم تعاون، کنترل دموکراتیک توسط اعضاء است.

اصل سوم تعاون، مشارکت اقتصادی اعضاء.

اصل چهارم تعاون، خودگردانی و عدم وابستگی است

اصل پنجم تعاون، آموزش، کارورزی و اطلاع رسانی است.

اصل ششم تعاون، همکاری بین تعاونی‌ها است.

و اصل هفتم تعاون، توجه به جامعــه است.

 

عضو هیئت مدیره بانک توسعه تعاون در ادامه پیرامون نقش تعاون در اقتصاد و توسعه، گفت:

حرکت اقتصاد تعاون در مسیر توسعه داخلی و دست یابی به بازارهای جدید داخلی وخارجی با ابزار نوین، باید از استراتژی‌های مدنظر کارشناسان و مسئولان در این حوزه باشد.

 

*** نیازهای اقتصاد تعاون

 

ایرانی در ادامه پیرامون نیازهای اقتصاد تعاون نیز، بیان داشت:

برای تحقق و توسعه اقتصاد تعاون محور باید به نیازهای این مدل از اقتصاد نیز توجه شود.

بازار متشکل تعاون، پیوند چرخه تولیدات تعاون، افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون، استفاده از قالب‌های قانونی تشکل‌های تعاونی، تقویت سندیکاها، اتحادیه‌ها، اتاق‌ها، فراکسیون‌ها و سازمان‌های مردم نهاد(سمن)، از مهمترین نیازهای اقتصاد تعاون است.

 

*** سهم ۲۵ درصدی تعاون از کیک اقتصاد

 

به گزارش صنعت پرس، عضو هیئت مدیره بانک توسعه تعاون در ادامه با اشاره به اینکه رسیدن به سهم ۲۵ درصدی تعاون از کیک اقتصاد کشور، هم تکلیف و هم حق تعاون کشور است و نیاز به یک عزم ملی وفرابخشی دارد، تاکید کرد:

نه قانونگذاری می‌تواند به تنهایی مشکلی از اقتصاد تعاونی حل کند و نه تامین مالی و نهادسازی صرف، بلکه ترکیبی از سیاست‌ها، استراتژی‌های مدون، منابع مالی مناسب و ارزان قیمت، تجمیع وتنقیح قوانین، نگاه حمایتی فرابخشی و بهره گیری ازظرفیتهای موجود، می‌تواند تقویت و توسعه اقتصاد تعاون را در کشور ایجاد کند، که این موارد مهم نیز بیش از هر اقدامی، نیاز به توجه و عزم ملی دارد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 2 =

کلید مقابل را فعال کنید