اخبار برگزیده

کد خبر:278117
پ
سعید محمد
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد:

ایجاد بانک ارزی و بورس بین‌الملل در مناطق آزاد/ درخواست یک‌میلیارد یورویی برای توسعه زیرساخت‌ها

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد با اشاره به ایجاد بانک ارزی و بورس بین‌الملل در مناطق آزاد از درخواست یک‌میلیارد یورویی برای توسعه زیرساخت‌ها خبر داد.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد با اشاره به ایجاد بانک ارزی و بورس بین‌الملل در مناطق آزاد از درخواست یک‌میلیارد یورویی برای توسعه زیرساخت‌ها خبر داد.

 

*** اقدامات و برنامه‌های در دستور کار برای مناطق آزاد

 

به گزارش صنعت پرس، سعید محمد با اشاره به اینکه رمز پیشرفت کشورها حکمرانی واحد در مناطق آزاد است، اظهار کرد:

قانون این را پیش‌بینی کرده است و در مناطق آزاد رئیس منطقه همه‌کاره است به‌غیر از مسائل نظامی و انتظامی؛ ولی برخی مداخلات باعث می‌شود که کارها به‌راحتی انجام نشود.

 

وی با بیان این‌که “تلاش و پیگیری کرده‌ایم بانک ارزی را در مناطق آزاد ایجاد کنیم تا خدمات ارزی و تضامین ارزی ارائه شود و فروش اوراق ارزی و تشکیل صندوق پروژه در دستور کار است”،‌ ادامه داد:

ایجاد و راه‌اندازی بورس بین‌الملل را پیگیری می‌کنیم و مذاکرات خوبی داشتیم که به بورس سرزمین اصلی کمک شود و درآمدهای ارزی ایجاد کنیم.

 

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی از پیگیری برای راه‌اندازی شرکت‌های تأمین سرمایه و همچنین بانک‌های داخلی در مناطق آزاد خبر داد و اضافه کرد:

ساماندهی به رمزارزها و صرافی‌های ارز دیجیتال و کیف پول دیجیتال را در این مناطق دنبال می‌کنیم.

 

*** درخواست یک‌میلیارد یورویی برای توسعه زیرساخت‌ها/ لزوم تغییر نگاه‌ها به مناطق آزاد

 

محمد با اعلام درخواست یک‌میلیارد یورویی برای توسعه زیرساخت‌ها در مناطق آزاد اضافه کرد:

با دستگاه‌های مختلف از جمله دستگاه قضائی، سازمان بازرسی، محیط زیست، منابع طبیعی، ثبت اسناد و… نشست‌هایی را داشته‌ایم و هماهنگی‌های خوبی ایجاد شده است.

 

وی با تصریح به لزوم تغییر نگاه‌ها به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بیان کرد:‌

مناطق آزاد در دنیا نسل هفتم خود را تجربه می‌کنند ولی ما متأسفانه در نسل اول باقی مانده‌ایم و در تجارت هستیم و در تولید هم به ظرفیت‌ها نرسیده‌ایم.

گوشه‌ای از نسل‌های مختلف را شروع کرده‌ایم ولی کافی نیست و اگر بخواهیم در قیاس با سایر کشورها نمره بدهیم باید بگوییم که در نسل اول مانده‌ایم.

در اقتصادهای برتر دنیا ۷۵ درصد تجارت در منطقه آزاد انجام می‌شود و کشور را توسعه می‌دهند، مانند کشورهای اطراف ما از جمله امارات که با ثبات قوانین باعث شده است سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر به سرمایه‌گذاری بپردازند، در این رقابت بسیار سنگین متأسفانه از این مزیت‌های رقابتی استفاده نمی‌کنیم بلکه دست و پای سرمایه‌گذاران را هم می‌بندیم.

علاوه بر ۱۵ منطقه آزاد ۷۹ منطقه ویژه اقتصادی توسط دولت صادر شده است که ۳۲ منطقه فعال است و دوهزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعال هستند.

 

*** واردات ۱٫۲ میلیارد دلاری مناطق آزاد

 

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با ابراز این‌که “حدود ۴۵ درصد صادرات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام می‌شود که اگر بخش نفتی را حذف کنیم عدد خیلی کمتر می‌شود”، اضافه کرد:

واردات در مناطق آزاد ۱٫۲ میلیارد دلار و ۳ تا ۴ میلیارد دلار در مناطق ویژه است که ۷ تا ۸ درصد کل واردات کشور است.

 

محمد با بیان اینکه برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه مناطق آزاد محل واردات است حرف اشتباهی است و موجب حمله به مناطق آزاد می‌شود گفت:

می‌خواهیم حرف‌هایی بزنیم که واقعیت باشد.

مناطق آزاد ما سالانه ۱٫۲ میلیارد دلار واردات داشته‌اند که ۵۰ درصد آن هزینه تولیدکنندگان در همین مناطق است و بخشی هم کالای همراه مسافر بوده که یک حُسن است، بخشی هم شامل مواد اولیه ساکنان سکونت‌گاه‌های مناطق آزاد است.

سالانه ۵۰ میلیارد دلار واردات در کشور داریم و ۱٫۲ میلیارد دلار عدد بالایی در این واردات نیست.

برخی اوقات هم گفته می‌شود منطقه آزاد محل ورود قاچاق است، هفت درصد از قاچاق از مناطق آزاد است، این هفت درصد هم زیاد است و یک درصد را هم نمی‌پذیریم و چون دقت و رصد بالاست این میزان ثبت شده است.

 

*** مشکلات فراوان تولید‌کنندگان

 

به گزارش صنعت پرس، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان با اعلام این‌که سالانه ۸۳۰ میلیون دلار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سرمایه‌گذاری شده است، افزود:

مناطق آزاد ما ظرفیت خوبی برای کشور است و اگر با آن درست برخورد شود می‌تواند موتور پیشران کشور شود و نباید دید منفی نسبت به مناطق آزاد ایجاد شود بلکه باید بدانند که ظرفیتی است که به رشد کشور کمک می‌کند، اگر در یک منطقه تخلفی شده است باید ـ با آن ـ برخورد شود و نباید دود این مسائل در چشم تولیدکننده اصلی برود.

امروز تولیدکنندگان دغدغه‌مند هستند و مشکلات فراوانی دارند و کسانی که در حال تولید قانون هستند رعایت حال تولیدکنندگان را نمی‌کنند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنعت پرس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × دو =

کلید مقابل را فعال کنید