اخبار برگزیده

کد خبر:278010
پ
نیازی
معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صنعت:

مرکز ملی فرش فعلا در وزارت صنعت می‌ماند

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صنعت از استقرار مرکز فرش در وزارت صنعت تا ایجاد ساختار مناسب در وزارت میراث فرهنگی خبر داد.

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صنعت از استقرار مرکز فرش در وزارت صنعت تا ایجاد ساختار مناسب در وزارت میراث فرهنگی خبر داد.

 

*** اهمیت فرش دستباف در اقتصاد کشور

 

به گزارش صنعت پرس، سید مهدی نیازی در نشستی که با فعالان صنعت فرش دستباف داشت، اظهار کرد:

فرش دستباف ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و بازتابی از تاریخ و میراث فرهنگی کشور و متأثر از فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی است و خاستگاه اصلی آن ایران است.

فرش دستباف اهمیت اساسی در اقتصاد بخش قابل توجهی از خانوارهای کشور داشته و سهم عمده‌ای در بازار جهانی، صادرات غیرنفتی، ارزآوری و اشتغال کشور دارد از این رو حکمرانی مؤثر و اثربخش در این رشته فعالیت دغدغه همه سیاست گذاران حوزه‌های اقتصادی است.

 

وی در ادامه افزود:

زمانی ویژگی‌ها و مزیت‌های مورد اشاره فرش دستباف رشد و توسعه می‌یابد که این هنر صنعت با ذوق، استعداد، ارزش، اصالت‌های فرهنگی، هنری، تاریخی و نیز با خلاقیت‌های هنرمندان بومی و اصیل ایرانی ارتباط مستمر و پیوند تنگاتنگ داشته باشد.

درحال حاضر فرش دستباف در زمره اصلی ترین صنایع دستی مهم کشور به حساب می‌آید و با ذوق هنری و خلاقیت فکری و عناصر بومی توسط بافنده تولید و تجلی می‌یابد، لذا نقش بسیار مهمی در توسعه زیست بوم صنایع دستی کشور دارد

 

*** خاستگاه اصلی مرکز ملی فرش کجاست؟

 

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صنعت با بیان اینکه در کنار ضرورت توسعه زیرساخت‌های مناسب برای تولید، بازاریابی و صادرات فرش دستباف، به این نکته نیز باید توجه داشت که جهت برون رفت از وضعیت فعلی، این هنر-صنعت نیازمند یک متولی ویژه با سطح و اختیارات مناسب است تا علاوه بر پیگیری مطالبات ذینفعان این حوزه، حکمرانی مناسب برای ارتقا این رشته فعالیت را در دستور کار قرار دهد، ادامه داد:

درحال حاضر با تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و توسعه ساختارهای موردنیاز برای رشد و توسعه صنایع دستی در کشور، طبق قانون تشکیل این وزارت خانه، خاستگاه اصلی این هنر صنعت، وزارت مذکور است که باید ساختار مناسب و در شأن فرش دستباف برای آن ایجاد شود.

 

*** همه سازمان‌های صنعت استان‌ها موظف به انجام امورات مرتبط با فرش هستند

 

نیازی همچنین تاکید کرد:

به فعالان این هنر صنعت اعلام کرده‌ایم که تا زمانی که از فرایند استقرار کامل مرکز ملی فرش به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کامل نشده و از ساختار متناسب و مناسب این رشته فعالیت در وزارت مذکور اطمینان حاصل نشود، موضوعات مرتبط با فرش در وزارت صمت و سازمان‌های استانی این وزارت با جدیت پیگیری و دنبال می‌شود.

همه سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها موظف هستند امورات مرتبط با فرش را بدون هیچ گونه اختلالی انجام دهند.

 

*** پشتیبانی و حمایت از فعالان فرش

 

به گزارش صنعت پرس، معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزیر صنعت در پایان، خاطر نشان کرد:

حتی در صورت انتقال امور فرش دستباف به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، همواره نقش پشتیبانی از توسعه صادرات، بازاریابی فرش دستباف و تأمین مواد اولیه وارداتی توسط وزارت صنعت، معدن وتجارت به عنوان متولی تجارت خارجی کشور دنبال شده و همیشه از حمایت‌های ویژه برخوردار خواهد بود.

تا زمان ایجاد ساختار و زیرساخت‌های مناسب در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای پذیرش فرش دستباف، مرکز فرش در وزارت صنعت، معدن و تجارت استقرار دارد و موضوعات مرتبط با فرش در وزارت صمت با جدیت پیگیری و دنبال می‌شود.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنعت پرس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 − 4 =

کلید مقابل را فعال کنید