اخبار برگزیده

کد خبر:278013
پ
سیگار
در نامه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به رئیس مجلس مطرح شد

مصوبه کمیسیون تلفیق منجر به افزایش قاچاق سیگار می‌شود

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نامه‌ای به رئیس مجلس نسبت به افزایش نامتعارف مالیات سیگار در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هشدار داد.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در نامه‌ای به رئیس مجلس نسبت به افزایش نامتعارف مالیات سیگار در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هشدار داد.

 

*** نامه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به رئیس مجلس

 

به گزارش صنعت پرس، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز طی نامه‌ای به محمد باقر قالیباف ضمن ابراز نگرانی بابت افزایش نامتعارف مالیات سیگار در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و همچنین تصویب مجدد طرح ساماندهی صنعت خودرو، نسبت به تبعات اتخاذ چنین تصمیماتی هشدار داد.

 

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این نامه‌ای خطاب به ریاست مجلس شورای اسلامی، نوشت:

وفق اخبار حاصله از جلسه ۲۸/۱۰/۱۴۰۰ کمیسیون تلفیق، عوارضی در خصوص صنعت دخانیات کشور وضع شده که نگرانی صنعتگران قانونی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به‌همراه داشته است.

طبق بررسی‌های اولیه مصوبه کمیسیون تلفیق، منجر به افزایش ۸۲۰ درصدی عوارض تولید سیگارهای ایرانی می‌شود، همچنین با نهایی شدن این تصمیم، عوارض تولید سیگارهای با برند خارجی که در ایران تولید می‌شود، بیش از ۵۰۰ درصد افزایش می‌یابد، لذا افزایش‌های متعدد و نامتعارف مالیات و عوارض کالای دخانی منجر به وارد آمدن لطمات جبران‌ناپذیر بر بدنه صنعت دخانیات کشور می‌شود.

 

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این نامه ضمن اشاره به «حذف توان رقابت تولیدکنندگان داخلی با محصولات قاچاق» و «از دست دادن سهم بازار قانونی به‌نفع قاچاقچیان» به‌عنوان مهم‌ترین تبعات وضع مالیات نخی در قانون بودجه ۱۴۰۱، تصریح کرده است:

«نابودی چند ۱۰ هزار فرصت شغلی در بخش‌های مختلف صنعتی، بازرگانی و کشاورزی»، «عدم تحقق درآمدهای مالی دولت از مالیات و عوارض محصولات دخانی»، «سرازیر شدن محصولات قاچاق و تقلبی از اقلیم کردستان عراق و امارات با قیمت‌های بسیار پایین‌تر به بازار داخلی»، و «آسیب مضاعف به سلامت مصرف‌کنندگان»، از دیگر تبعات افزایش غیرمتعارف مالیات بر سیگار است.

 

به گزارش صنعت پرس، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پایان این نامه، آورده است:

«ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حسب وظایف و تکالیف ذاتی، قویاً هشدار می‌دهد این‌گونه تصمیمات در تعارض با سیاست‌گذاری‌های بلندمدت قبلی در حوزه دخانیات است که در قوانین برنامه توسعه و سایر قوانین اتخاذ شده من‌جمله پیشگیری از قاچاق، بومی‌سازی تولید برندهای خارجی، استانداردسازی تولید، تعهدات بین‌المللی کشور و موضوع پروتکل ریشه‌کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی و برنامه‌های دیگر دستگاه‌های اجرایی ابتر خواهند ماند.»

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنعت پرس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − هفت =

کلید مقابل را فعال کنید