اخبار برگزیده

کد خبر:278605
پ
انجمن صنایع
صنعت پرس گزارش می‌دهد:

واکنش فعالان صنایع پلیمر به حذف معافیت مالیاتی صادرکنندگان در بودجه ۱۴۰۱ / نامه انجمن ملی صنایع پلیمر به رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی

اعضای انجمن ملی صنایع پلیمر در واکنش به حذف معافیت مالیاتی مواد خام و نیمه خام محصولات معدنی، نفتی، گازی و پتروشیمی در نامه ای به رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ضمن حمایت از این موضوع ابراز امیدواری خود را نسبت به کاهش جذابیت صادرات محصولات پتروشیمی برای مصرف داخل اعلام کردند.

اعضای انجمن ملی صنایع پلیمر در واکنش به حذف معافیت مالیاتی مواد خام و نیمه خام محصولات معدنی، نفتی، گازی و پتروشیمی در نامه ای به رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ضمن حمایت از این موضوع ابراز امیدواری خود را نسبت به کاهش جذابیت صادرات محصولات پتروشیمی برای مصرف داخل اعلام کردند.

 

*** حمایت از موضوع مالیات بر صادرات مواد خام و نیمه خام

 

به گزارش صنعت پرس، اعضای انجمن ملی صنایع پلیمر در واکنش حذف معالفیت مالیاتی مواد خام و نیمه خام بند (ت) تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱ در نامه‌ای به رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ضمن حمایت از موضوع مالیات بر صادرات مواد خام و نیمه خام ابراز امیدواری خود را نسبت به کاهش جذابیت صادرات محصولات پتروشیمی برای مصرف داخل اعلام کردند.

 

*** متن نامه انجمن ملی صنایع پلیمر به رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی

 

لازن به ذکر است، متن نامه نامه انجمن ملی صنایع پلیمر به رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی به شرح زیر می‌باشد:

احتراماً، به استحضار میرساند نیاز فزاینده صنایع تکمیلی پتروشیمی به مصرف مواد خام پلیمری، جزو دغدغه های اصلی این تولیدکنندگان میباشد. یکی از مواردی که در بررسی بودجه ١۴٠١ به آن اشاره شده است، موضوع حذف معافیت مالیاتی صادرکنندگان مواد خام و نیمه خام (بند (ت) تبصره ۶ بوده است. شایان ذکر است موضوع مالیات بر صادرات مواد خام و نیمه خام، به مشابه اهرم حمایتی قدرتمندی است که از عرضه بیشتر مواد اولیه در بازار داخلی حمایت کرده و از جذابیت خام فروشی کاسته و پیشتیبانی واقعی از تولید به شمار میرود. این در حالی است که میتوان به کمک این بند قانونی و در راستای اجرای عدالت مالیاتی هیچ اختلافی بین خریدار داخلی و خارجی وجود نداشته و با کاهش جذابیت صادرات محصولات پتروشیمی و کالاهای مشابه از عرضه مستمر مواد اولیه در بازار داخلی اطمینان خاطر بیشتری پیدا کرد، که به معنی رفع مهمترین مانع تاریخی در برابر توسعه صنعت پلاستیک و صنایع تکمیلی مشابه در زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی است. لیکن صنایع پائین دست پتروشیمی همچنان شاهد صادرات مواد خام پتروشیمی بوده و میزان عرضه شده در داخل کشور پاسخگوی نیاز صنایع تکمیلی نمیباشد. به عنوان یک نمونه، میزان تولید پی وی سی در سال گذشته۵٢٠ هزار تن بوده، ١٣٠ هزار تن از آن صادر شده و تنها ٣٩٠ هزارتن آن در داخل کشور به فروش رسیده است، این در حالی است که کف عرضه تعیین شده این ماده اولیه چیزی حدود ۵۴٠ هزار تن در سال بوده است. موضوعی که میتوان به کمک این بند قانونی با کاهش جذابیت صادرات محصولات پتروشیمی و کالاهای مشابه از عرضه مستمر مواد اولیه در بازار داخلی اطمینان خاطر بیشتری پیدا کرد، که به معنی رفع مهمترین مانع تاریخی در برابر توسعه صنایع پلیمر در زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی است.
پیشاپیش از بذل عنایت و توجه جنابعالی کمال تشکر را دارد.

 

*** بند (ت) تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱

 

به گزارش صنایع، گفتنی است؛ بند (ت) تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۱، به شرح زیر می‌باشد:

درآمد حاصل از صادرات مواد و محصولات معدنی و صنایع معدنی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی به صورت خام و نیمه خام در تمام نقاط کشور مشمول مالیات می شود. تعریف و فهرست موادخام و نیمه خام مذکور به پی شنهاد مشترک وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران تهیه میشود و ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران میرسد.

 

انتهای پیام///

منبع
صنعت پرس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 1 =

کلید مقابل را فعال کنید