اخبار برگزیده

کد خبر:278049
پ
اصانلو
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی:

پرونده‌های گران‌فروشی لوازم خانگی بدون نوبت رسیدگی می‌شود

رئیس سازمان تعزیرات با اشاره به این‌که گزارشی مبنی بر گرانفروشی لوازم خانگی از سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و اتحادیه‌ها برای ما ارسال نشده است، بر رسیدگی بدون نوبت به این پرونده‌ها در صورت ارسال تأکید کرد.

رئیس سازمان تعزیرات با اشاره به این‌که گزارشی مبنی بر گرانفروشی لوازم خانگی از سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و اتحادیه‌ها برای ما ارسال نشده است، بر رسیدگی بدون نوبت به این پرونده‌ها در صورت ارسال تأکید کرد.

 

*** بر اساس اصلاحات قانون نظام صنفی تعزیرات در حوزه نظارت، بازرسی و کشف تخلف در بازار هیچ اختیاری ندارد

 

به گزارش صنعت پرس، احمد اصانلو درباره گلایه‌های روز گذشته رهبر انقلاب از گرانی لوازم خانگی داخلی عنوان کرد:
بر اساس اصلاحات قانون نظام صنفی (در سال ۹۲) متاسفانه تعزیرات در حوزه نظارت، بازرسی و کشف تخلف در بازار هیچ اختیاری ندارد و فقط مبنای ورود ما در بازار بر اساس ماده ۱۹ آئین نامه سازمان تعزیرات حکومتی در قالب شعب سیار است که در محل تخلف با حضور بازرسان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف حاضر می‌شویم و فقط هم می‌توانیم در محدوده جرایم کمتر از ۴۹۴ هزار تومان رای صادر کنیم.

 

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه گفت:
این طور نیست که سازمان تعزیرات بتواند راسا در بازار نظارت، بازرسی و کشف تخلف کند، در حالی که در قانون تعزیرات قبل از اصلاحیه آن سازمان تعزیرات ۴ وظیفه شامل نظارت، بازرسی، کشف تخلف و رسیدگی را داشت که با تصویب قانون نظام صنفی و قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان ۳ وظیفه نخست از تعزیرات خارج شد و اکنون سازمان تعزیرات حکومتی فقط رسیدگی کننده به تخلفات اقتصادی است.

 

وی همچنین بیان کرد:
در گشت‌های سیار حتی اختیار رسیدگی به تخلفات عمده و کلان احتکار و گرانفروشی را هم نداریم و این تخلفات باید در هیاتی متشکل از نماینده تعزیرات، اتاق اصناف و وزارت صمت بررسی شود که این فرآیند، زمان بر و ناکارآمد است.

 

*** متاسفانه شاهدیم تعزیرات کارآیی را که انتظار مردم است، ندارد

 

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه خاطرنشان کرد:
با این وضع متاسفانه شاهدیم تعزیرات کارآیی را که انتظار مردم است، ندارد و ما در همین ارتباط متنی تقدیم سران قوا کردیم که اگر پیشنهادهای ما تصویب شود از این پس ماموران و روسای شعب تعزیرات بتوانند راسا در بازار حضور داشته باشند و در محل کشف تخلف، حکم هم صادر کنند.

 

وی درباره نحوه نظارت بر قیمت لوازم خانگی، اظهار داشت:
ما مرجع نظارت نیستیم و سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه‌ها باید تخلف را گزارش کنند و ما در کمترین زمان و خارج از نوبت رسیدگی می‌کنیم و فعلا هیچ گزارشی به ما نرسیده است.

 

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا همچنان برخی تولیدکنندگان از درج قیمت تولیدکننده روی کالاهای خود خودداری می‌کنند، بیان کرد: متولی این بحث هم سازمان حمایت و وزارت صمت است و اگر ما هم گشت‌های تعزیراتمان را متمرکز بر کانون‌های تولید کرده ایم به لحاظ محدودیت‌هایی که داریم بیشتر جنبه پیشگیرانه دارد.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه سازمان کوتاهی می‌کند که این مصوبه جدید درج قیمت تولیدکننده اجرا نمی‌شود هم عنوان کرد:
قصد ندارم کوتاهی‌کنندگان را معرفی کنم، اما مشکل اینجاست که مقررات ناظر بر نظارت بر بازار مطابق با شرایط امروز نیست و امروز ما با تحریم، جنگ اقتصادی و کمبود منابع مواجه ایم و باید نظارت‌ها، اضطراری باشد و روسای شعب و قضات تعزیرات بتوانند مستقیم در بازار حضور داشته باشند و خودشان کشف تخلف و همان جا حکم صادر کنند واگر این اختیارات را به ما بدهند خیلی از مجازات‌ها بازدارنده خواهد بود.

 

به گزارش صنعت پرس، رئیس سازمان تعزیرات در پایان درباره قیمت لوازم خانگی با تاکید مجدد که حتما اگر پرونده‌ای به ما ارسال شود در اسرع وقت رسیدگی قاطع خواهیم کرد، گفت:
در این خصوص حاضریم در قالب گشت‌های مشترک با بازرسان صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت؛ تعامل داشته باشیم.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنعت پرس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 1 =

کلید مقابل را فعال کنید