اخبار برگزیده

کد خبر:277853
پ
لوازم خانگی
یادداشت:

چشم‌انداز بازار جهانی لوازم‌خانگی در ۵ سال آینده

انتظار می‌رود که بازار لوازم‌خانگی، به دلیل رشد اقتصاد جهانی و سبک زندگی مصرف‌گرایانه، رشد ۴ درصدی را در دوره پیش‌بینی ۲۰۲۲-۲۰۲۷ ثبت کند.

انتظار می‌رود که بازار لوازم‌خانگی، به دلیل رشد اقتصاد جهانی و سبک زندگی مصرف‌گرایانه، رشد ۴ درصدی را در دوره پیش‌بینی ۲۰۲۲-۲۰۲۷ ثبت کند.

 

*** چشم انداز بازار جهانی لوازم خانگی در ۵ سال آینده

 

به گزارش صنعت پرس، فرزین زندی کارشناس صنعت در یادداشتی پیرامون موضوع چشم انداز ۵ سال آینده بازار جهانی لوازم خانگی، نوشت:

لوازم خانگی، نیاز هر روزه هر شخص از لحظه بیدار شدن در صبح که پنیر صبحانه را از یخچال، بیرون می‌آورد تا پاسی از شب که آب خنکی برای نوشیدن نیاز دارد را شامل می‌شود.

از همین رو، امروزه زندگی بدون این لوازم قابل تصور نیست و درست به همین دلیل، بخش مهمی از اقتصاد خانواده، کشورها و جهان، وابسته به صنعت لوازم خانگی است.

بازار لوازم خانگی بر اساس نوع محصولات به دو دسته لوازم خانگی بزرگ و کوچک یا اصلی و فرعی (لوازم خانگی اصلی شامل یخچال، فریزر، ماشین ظرفشویی، اجاق گاز، تهویه مطبوع و … و لوازم خانگی کوچک شامل قهوه‌ساز/چای ساز، غذاساز، کباب‌پز و برشته‌کننده، جاروبرقی، و… می باشد) تقسیم‌بندی می‌شود.

این بازار همچنین بر اساس شبکه های توزیع به فروشگاه‌های مولتی برند، فروشگاه‌های تخصصی، آنلاین و…، و براساس جغرافیا به حوزه آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا، آسیا-اقیانوسیه، و خاورمیانه و آفریقا تقسیم بندی می‌شود.

گزارش پژوهشی Mordor Intelligence تلاش می‌کند تا با استفاده از داده‌های موجود، حجم بازار و پیش‌بینی ارزش (میلیارد دلار) صنعت لوازم خانگی را برای ترسیم چشم انداز آینده این صنعت ارائه کند.

از همین رو شاید توجه به «هوشمندسازی» صنعتی، کلیدی‌ترین وجه این گزارش و چراغ راه بقا و توسعه صنعت لوازم خانگی در نظر گرفته شود.

پرچمداران این صنعت، با سرعتی برق‌‎آسا به سوی همگام‌کردن محصولات خود با فناوری‌های روز به ویژه بهره مندی از اینترنت، هوش مصنوعی و حتی راه‌های ارتباطی ساده‌تر مانند بلوتوث در حال حرکتند.

خوشبختانه در ایران نیز فعالیت‌هایی در این راستا انجام شده است اما کم توجهی تصمیم‌سازان و سرعت آهسته تحولات، خطر حذف شدن صنایع داخلی توسط رقبای چابک خارجی که فرایندهای نوآوارنه را به سرعت و با دقتی مثال زدنی در تولیدات خود لحاظ می کنند، در پی خواهد داشت.

اتفاقی که مشابه آن در بسیاری از صنایع داخلی در ایران از جمله صنعت خودرو و حتی کشاورزی، تولیدکنندگان ایرانی را از صحنه رقابت حذف و نارضایتی مصرف‌کنندگان داخلی را نیز برانگیخته است.

 

*** بررسی اجمالی بازار

 

انتظار می‌رود بازار لوازم خانگی، به دلیل رشد اقتصاد جهانی و سبک زندگی مصرف‌گرایانه، رشد بیش از ۴ درصدی را در دوره پیش‌بینی ۲۰۲۲-۲۰۲۷ ثبت کند. همه گیری کرونا، زنجیره تامین جهانی لوازم خانگی اصلی و برندهای الکترونیکی مصرفی را مختل کرد، اما با کنترل همه‌گیری، وضعیت در حال احیا است.

چین یکی از بزرگترین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان لوازم خانگی مختلف و محصولات الکترونیکی مصرفی است، اما همچنین با صادرات چندین ماده اولیه که اساساً برای تولید کالاهای نهایی استفاده می‌شود، به نیازهای طیف گسترده ای از کشورها پاسخ می‌دهد.

تعطیلی تولید در چین، سایر سازندگان لوازم الکترونیکی مصرفی مستقر در ایالات متحده و اروپا را نیز مجبور به توقف موقت تولید محصولات نهایی کرده است که این امر منجر به افزایش شکاف عرضه و تقاضا می‌شود.

یکی از مهمترین مسائل اثرگذار بر چشم انداز صنعت لوازم خانگی، مساله «پیشرفت‌های فناورانه» است که این امر، منجر به توسعه «لوازم خانگی هوشمند» شده است و انتظار می‌رود که همین حوزه، رشد بازار را در دوره پیش‌بینی‌شده «هدایت» کند.

لوازم خانگی هوشمند ویژگی‌های پیشرفته ای را ارائه می‌دهند و از نظر انرژی کارآمدتر هستند.

افزایش درآمد مصرف‌کنندگان، استانداردهای بالای زندگی، و نیاز به رفاه، مصرف‌کنندگان را تشویق می‌کند تا دستگاه‌های موجود خود را به نسخه‌های هوشمندتر ارتقا دهند، که انتظار می‌رود این مساله، فشار بر بازار لوازم خانگی برای تولید محصولات هوشمند را افزایش دهد.

مصرف کنندگان به طور گسترده‌ای لوازم خانگی‌هایی را خریداری می‌کنند که موجب سهولت در زندگی و صرفه جویی در زمان شوند.

انتظار می‌رود که نوآوری محصول، توسعه محصولات جدید، تمایز محصولات و ادغام ویژگی‌های ارزش افزوده متعدد، تقاضای بازار را در چند سال آینده افزایش دهد.

بازار به طور قابل توجهی توسط روندهایی مانند رضایت‌بخشی و تاثیرگذاری، تنوع، پایداری، طراحی شیک و عملکرد هوشمند لوازم خانگی هدایت می شود. بازار لوازم خانگی، فرصت های رشد قابل توجهی را برای تولیدکنندگان هوشمند و آینده نگر فراهم خواهد آورد، زیرا استفاده از این محصولات برای مصرف کنندگان آسان است و به بهبود کیفیت زندگی آن‌ها کمک خواهد کرد.

علاوه بر این، در این بازار روندهای جدیدی از نظر «پایداری» و «بهره‌وری انرژی» قابل مشاهده است؛ چنین ویژگی‌هایی کارهای خانگی را ساده می‌کند و در عین حال، رفاه ملموس و جدی به همراه می‌آورد.

تولید محصولاتی با «مواد با کیفیت بالا» و «طرح‌های مبتنی بر زیبایی‌شناختی» همراه با «قابلیت‌های خلاقانه و متنوع»، راه‌هایی را برای رشد بازار برای تولیدکنندگان ارائه می‌دهند. «طراحی» یکی از جنبه‌های مهم تولید لوازم خانگی برای افزایش فروش است.

فناوری‌های بی‌سیم مانند Wi-Fi و بلوتوث را می‌توان در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها استفاده کرد یا به آن‌ها دسترسی داشت، اما گنجاندن این فن‌آوری‌ها در لوازم خانگی، وسیله‌ای برای ایجاد «تمایز» در محصول نهایی توسط تولیدکنندگان است که مصرف‌کنندگان نسل جدید و وابسته به فناوری را جذب خود می‌کند.

بنابراین، مصرف‌کنندگان به دلیل راحتی بیشتر، به‌طور فزاینده‌ای محصولات بی‌سیم و پیشرفته‌تر که امکان اتصال به اینترنت دارند را بیشتر انتخاب می‌کنند.

هزینه کم خرید/مالکیت/تولید لوازم خانگی بزرگ، به ویژه در اقتصادهای در حال توسعه، فرصت هایی را برای رشد این بازار فراهم می کند. علاوه بر این، با افزایش «فروش جایگزین» (فروش محصولات از رده خارج‌شده) در مناطق توسعه یافته نیز انتظار می رود که تقاضای بازار افزایش یابد که این مساله ممکن است به افزایش درآمد سرانه (متاثر از افزایش شهرنشینی) مرتبط باشد.

 

*** روندهای کلیدی بازار

 

یخچال ها سهم بازار قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهند. افزایش درآمد عمومی، در دسترس بودن یخچال های هوشمند و کم مصرف، و گسترش رو به فزونی تعداد خانواده های هسته ای منجر به افزایش تقاضا برای یخچال های خانگی برای کاربردهای خانگی شده است.

یخچال های تک‌در، پرمصرف ترین نوع یخچال در جهان هستند، زیرا به دلیل مقرون به صرفه بودن، استفاده آسان و امکان اختصاص فریزر داخلی، بسیار کاربردی در نظر گرفته می شوند.

از طرف دیگر، یخچال های ساید بای ساید به دلیل سهولت کاربری و ویژگی های هوشمند آن ها، به سرعت در حال محبوب تر شدن هستند.

با این وجود، بازیگران بازار در تلاش اند تا مدل های جدیدی ارائه دهند که کمترین تأثیر منفی بر محیط زیست را داشته باشند.

کنار گذاشتن استفاده از فناوری یخچال‌های قدیمی و سرویس‌دهی منظم، احتمالاً باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مضر و در نتیجه کاهش آلودگی محیط زیست می‌شود.

 

*** تسلط آسیا بر بازار لوازم خانگی

 

بازار لوازم خانگی در منطقه آسیا تا حد زیادی تحت سلطه برندهای منطقه از از جمله حایر، میدیا، هایسنس، گری از چین، سامسونگ و ال جی از کره و شارپ، پاناسونیک و هیتاچی از ژاپن است.

انتظار می رود بازار «لوازم خانگی هوشمند» در آسیا و اقیانوسیه با سرعتی سریع رشد کند.

احتمالا در این چشم انداز، کشورهای توسعه یافته ای مانند ژاپن، سنگاپور، هنگ کنگ و اندونزی افزایش فروش لوازم هوشمند را ثبت کنند که بیشتر به دلیل افزایش هزینه های انرژی و نیروی کار، قدرت خرید بالای مصرف کنندگان و آگاهی بیشتر در مورد شهرهای هوشمند و لوازم یکپارچه هوشمند است.

چین به دلیل سیاست‌های دولت که به نفع لوازم خانگی با مصرف انرژی کم تدوین شده، بازار رو به رشد املاک و هوای گرم بیشترین تقاضا را برای دستگاه های تهویه مطبوع، در سرتاسر جهان دارد (از نظر حجم).

 

*** چشم انداز رقابتی

 

از نظر سهم بازار، برخی از بازیگران اصلی در حال حاضر بر بازار تسلط دارند.

با این حال، با پیشرفت‌های تکنولوژیک و نوآوری‌ در محصول، شرکت‌های متوسط تا کوچک، حضور خود را در بازار با تضمین قراردادهای جدید و ورود به بازارهای جدید افزایش می‌دهند.

«مدل کسب و کار» و « هوشمندسازی سخت افزاری» دو حوزه اساسی در تولید لوارم خانگی رقابتی هستند که نیاز به پیشرفت های بیشتری دارند.

در این حوزه، چندین مشکل بنیادین وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود؛ از جمله استانداردهای غیر یکپارچه، تجربه کاربران ناراضی، کاربری غیرآسان و غیره.

در مارس ۲۰۱۷، انجمن ملی لوازم خانگی چین، استاندارد خود در مورد اتصال متقابل «ابر به ابر» را برای لوازم خانگی هوشمند منتشر کرد.

این استاندارد به عنوان اولین گام در این صنعت، راه را برای توسعه بیشتر لوازم هوشمند هموار کرده است.

در جولای ۲۰۱۸ نیز، شیائومی محصول جدیدی را در خط تولید Mijia خود عرضه کرد.

کولر گازی هوشمند Mijia که برنده جایزه طلای طراحی خوب ۲۰۱۷ شده است، دارای بدنه رزین پلیمری ضد UV ABS است.

این محصول همچنین دارای ویژگی‌های اضافی است، مانند نمایشگر ال ای دی در جلوی دستگاه که کاربران می‌توانند دما و زمان‌های خنک‌کننده را از طریق اپلیکیشن Mi Home از دستگاه‌های هوشمند خود کنترل کنند.

از نظر تولیدی، شرکت ها تلاش خود را در تاسیسات کارخانه های هوشمند و بهبود فرآیند افزایش می دهند.

 

*** پیشرفت های اخیر

 

سامسونگ و دویچه تلکام در ژانویه ۲۰۲۱ اولین آزمایش ۵G-SA را در جمهوری چک به پایان رساندند.

این دو شرکت با تکیه بر فناوری MU-MIMO سامسونگ که بازدهی طیف سه برابر بالاتر از LTE را نشان می‌دهد، به نتایج برجسته‌ای دست یافتند.

در دسامبر ۲۰۲۰، شرکت الی جی الکترونیکس مستقر در کره جنوبی و تامین کننده خودرو Magna سرمایه گذاری مشترکی را در راستای راه اندازی خط تولید قطعات کلیدی خودروهای الکتریکی نهایی کردند.

بازار جهانی لوازم خانگی در ۵ سال آینده با «نرخ رشد مرکب سالانه» یا CAGR بیش از ۴ درصدی در حال رشد است.

بازار جهانی لوازم خانگی در آسیا با بالاترین «نرخ رشد مرکب سالانه» طی سال های ۲۰۲۲-۲۰۲۷ رشد خواهد کرد.

 

*** ضرورت یا زینت؟

 

به گزارش صنعت پرس، کارشناس صنعت در پایان یادداشت خود، آورده است:

از تحول در «مدل کسب و کار» و تلاش در راستای « هوشمندسازی» سخت افزاری و نرم افزاری تا بهره مندی از فناوری های پیشرفته در تولید محصولات قابل کنترل یا «خود کنترل» همگی ضرورت اتخاذ رویکردی مبتنی بر دانش و فناوری در حوزه صنعت لوازم خانگی را یادآور می شوند.

در واقع، با بررسی سایر حوزه های صنعتی نیز می توان به این مهم توجه کرد که پیشروی همگام با تحولات فناورانه برای مصرف کنندگان و جلب رضایت آن ها شاید مهم ترین مساله ای است که محصول تولیدی یک صنعت را قابل‌رقابت و خواستنی می‌کند.

از همین رو، ابتکارات فناورانه و هوشمندسازی محصولاتی مانند یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، دستگاه‌های تهویه و… نه مساله ای صرفا لوکس بلکه اقتضای زمانه ای است که در آن از یک گوشی تلفن همراه تا یک خودرو، همگی دارای قابلیت های شگفت انگیز و هوشمندی هستند که قدرتی فراتر از استفاده از یک وسیله صرفا ارتباطی یا حمل و نقلی به کاربر می بخشند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنعت پرس
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + 14 =

کلید مقابل را فعال کنید