- صنعت - https://sanatpress.com -

راه‌اندازی ۶ مرکز نگهداری کودکان اوتیسم در کشور

کرج – وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ارائه خدمات به کودکان اوتیسم را الزامی دانست و از راه‌اندازی شش مرکز نگهداری کودکان اوتیسم در کشور خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، علی ربیعی در مراسم افتتاح ساختمان لاله (مرکز نگهداری، آموزش و توان‌بخشی سالمندان) آسایشگاه خیریه کهریزک استان البرز که پیش از ظهر سه‌شنبه برگزار شد، بابیان اینکه علاقه شخصی ویژه‌ای به این مجموعه‌ دارم، اظهار کرد: هفته بهزیستی فرصتی برای حضور در این مجموعه‌ها است.
ربیعی بابیان اینکه پدیده سالمندی امروز به مسئله تبدیل‌شده است، افزود: امر خیر جمعی مقوله حائز اهمیتی است که باید مدنظر قرار گیرد.
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: بررسی فعالیت‌های مرتبط با امر بهزیستی در این هفته برای اخذ بهترین تضمین و راهکار در حوزه‌های مختلف مربوطه ضروری است.
وی با تأکید بر اینکه هر ایرانی باید یک مددکار باشد، گفت: توسعه و ترویج این امر در کشور بهبود شرایط کنونی را رقم خواهد زد.
ربیعی با اشاره به اینکه جامعه و شهروندان به تکیه‌گاه نیاز دارد، تصریح کرد: باید برنامه و استراتژی به سمتی حرکت کند که سالمندی سالم در جامعه موردتوجه قرار گیرد.
اجرای ۱۰۰ درصدی طرح غربالگری شنوایی در کشور
ربیعی بابیان اینکه جمعیت ۶۰ تا ۶۴ سال بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و جمعیت ۶۵ سال به بالا بیش از ۴ میلیون نفر است، گفت: ۷ میلیون ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور بالای ۶۰ سال سن دارند که معادل ۸ درصد جمعیت کل کشور است.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۴ درصد زنان سالمند یعنی حدود ۹۰۰ هزار نفر در کشور تنها زندگی می‌کنند، اظهار کرد: امروز در کشور پدیده سالمندی موردتوجه قرار می‌گیرد از طرفی باید به این امر تأکید کرد که پیوند سالمند با فرهنگ ایرانی ضروری است.
ربیعی با تأکید بر لزوم پیشگیری از جامعه دارای معلولیت، گفت: بخش اعظم معلولیت ناشی از سیاست جاده‌ای، برنامه‌ریزی‌ها، شهرنشینی و رابطه انسان با طبیعت است.
وی بابیان اینکه در راستای کاهش معلولیت ناشی از تولد اقدامات شایان توجهی در کشور صورت گرفته است، تصریح کرد: در کشور حدود ۱۰۰ درصد طرح غربالگری شنوایی پیش برده شده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار معلول تحت پوشش این سازمان قرار دارد که از این تعداد۷۰۰ هزار نفر از معلولت شدید برخوردار هستند.
نگهداری ۱۲۰ هزار معلول در مراکز بهزیستی
وی با اعلام اینکه از این تعداد ۱۲۰ هزار معلول در مراکز ما نگهداری می‌شوند، تصریح کرد: تشکیل و راه‌اندازی ۴۰ خانه کوچک برای نگهداری ۴۰۰ معلول ذهنی پیگیری می‌شود؛ بدون شک بهره‌گیری از ظرفیت خیرین در این بخش الزامی است.
ربیعی بابیان اینکه ارائه خدمات به کودکان اوتیسم الزامی است و با اشاره به اینکه نگهداری موقت و شبانه از این افراد باید بیش از گذشته انجام گیرد، گفت: ۶ مرکز برای خدمت به این افراد آماده‌به‌کار شده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بحث خیر جمعی ازجمله موارد حائز اهمیتی است که باید موردتوجه قرار گیرد، ملاک اخلاقی بودن یک جامعه به میزان توجه به افراد نیازمند بازمی‌گردد.
وی با تأکید بر اینکه تبلور سرمایه اجتماعی ما در خیر جمعی است، بیان کرد: رشد، توسعه و ایجاد ثروت در جامعه به‌تنهایی مردم را خوشبخت نمی‌کند، جامعه‌ای خوشبخت است که زیست اخلاقی داشته باشد .
ربیعی تصریح کرد: آسایشگاه خیریه کهریزک البرز یک نماد است، باید تندیس خیر بزرگ حکیم زاده به‌عنوان نماد خیر جمعی در کشور مطرح شود.