- صنعت - https://sanatpress.com -

پیگیری‌ها، ابلاغیه‌ها و قوانین برای مقابله با صنایع آلاینده بازدارنده نبوده است/ طرح اعطای تسهیلات برای کاهش آلایندگی صنایع شکست خورد/ حتی اگر قوانین تغییر کند و بازدارنده افزایش یابد تاثیری نخواهد داشت

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پیگیری‌ها، ابلاغیه‌ها و قوانین برای مقابله با صنایع آلاینده بازدارنده نبوده و حتی طرح اعطای تسهیلات نیز شکست خورده است، تغییر قوانین و افزایش بازدارنده‌ها برای مقابله با صنایع آلاینده را نیز بی‌فایده دانست.

 

*** صنایع و آلودگی هوا به گزارش صنایع، بررسی‌ها و گزارش‌های

 

به گزارش صنعت پرس، به نقل از صنایع، کارشناسان در سال‌های اخیر حاکی از این است که صنایع نقش و تاثیر قابل توجهی در وارونگی و آلودگی هوا دارند که با توجه به حجم گسترده و روزافزون آلودگی در کلانشهرها و تغییرات اقلیمی، باید بیش از پیش به آن توجه داشت.

با توجه به اینکه برنامه‌ها و اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص تاثیر قابل توجهی دارد و به عنوان یکی از متولیان اصلی این حوزه شناخته می‌شود.

 

*** رویکرد و قوانین سازمان حفاظت محیط زیست برای صنایع داریوش

 

داریوش گل‌ علیزاده پیرامون وارونگی هوا و دخالت صنایع آلاینده، عنوان کرد:

با توجه به وجود ۹ کلانشهر در کشور که جزئیات صنایع آلاینده آنها در دست نیست کما اینکه هر کدام از این صنایع خود یک سنجش پالایش آلایندگی هواد دارند و این اطلاعات ذخیره و در اختیار هیچ کس قرار نمی‌دهند.

 

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه ضمن اشاره به اینکه اگر حدود مجاز سازمان توسط هر صنعتی رعایت نشود، در لیست صنایع آلاینده قرار گرفته و اخطار می‌گیرد، اذعان داشت:

حدود مجاز آلایندگی مصوبه دولت به تمام صنایع آلاینده ابلاغ شده است.

صنایع آلاینده باید بر اساس این مصوبه سیستم های کنترلی خود را مجهز کرده تا خروجی دودکش آنها از سقف مجاز عبور نکند.

اگر صنایع به اخطار سازمان محیط زیست توجه نکنند پرونده آنها حقوقی شده و در اختیار مراجع قضایی قرار می‌گیرد.

 

گل علیزاده ضمن تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری درباره نوع و میزان مجازات صنایع آلاینده هوا بر عهده مراجع قضائی است و ما نمی‌توانیم آنها را پلمپ کنیم، اذعان داشت:

بسیاری از واحدهایی که در فهرست صنایع آلاینده کشور قرار دارند واحدهایی هستند، که حدود مجاز محیط زیست را رعایت نکردند که البته آمار دقیق آنها در دست نیست.

صنایع بالقوه آلودگی هوا شامل پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، کانی‌های غیرفلزی، کارخانجات سیمان، صنایع دانه‌بندی در آسفالت سازی، صنایع ذوب آهن و فلزات ریخته‌گری‌ها، می‌شود.

برخی از آنها سیستم‌های کنترلی را نصب و حدود مجاز آلایندگی محیط زیست را رعایت کرده و برخی از آنها نیز اهمیتی به آلایندگی هوا نمی‌دهند.

پرونده آلاینده‌ها به محض ورود به سازمان توسط واحدهای حقوقی و مراجع قضایی بررسی و برای توقف، جریمه یا پلمپ واحدها تصمیم‌گیری می‌شود.

 

*** کافی و بازدارنده نبودن قوانین برای مقابله با صنایع آلاینده

 

وی در ادامه با اشاره به نوع آلودگی خاص تولیدی در صنایع، اظهار کرد:

آلاینده‌های ناشی از فاضلاب و پسماندها جزو موارد آلاینده‌های سمی محسوب شده و نه تنها به آنها اخطار بلکه در صورت بی توجهی جریمه می‌شوند و در موارد حادتر مراجع قضایی اقدام به پلمپ واحدهای آلاینده خطرناک می‌کنند.

 

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه متاسفانه پیگیری‌ها، ابلاغیه ها و قوانین بازدارنده نبوده، افزود:

تکنولوژی صنایع آلاینده نیاز به بروزرسانی دارد، لذا هر چه قوانین تغییر کنند و بازدارنده‌ها افزایش یابد تاثیری در روند تولید آلاینده‌ها نخواهد گذاشت، کمااینکه وزارت نفت و وزارت صنعت مکلف به نوسازی صنایع کهنسال شدند.

در این موضوع، از طرفی بحث آلودگی هوا و از طرف دیگر بحث کاهش راندمان انرژی مطرح است که در برخی صنایع، راندمان انرژی بالا نیست.

 

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه راندمان حرارتی نیروگاه های بخاری حدود ۳۳ درصد است، خاطرنشان کرد:

صنایع با سیکل ترکیبی می‌توانند راندمان حرارتی خود را تا ۵۳ درصد ارتقا دهند.

متاسفانه در حال حاضر به دلیل قدمت پالایشگاه‌ها و فرسایش سیستم‌های کنترل آلایندگی و سوخت ۲۴ درصدی مازوت که در پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود، مازوت پرگوگرد از این آلاینده‌ها در هوا پراکنده می‌شود.

 

*** روند قانونگذاری برای مقابله با آلودگی هوا

 

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه ضمن اشاره به دو گانگی بین معیشت و سیاست آلودگی هوا، اظهارداشت:

باید بگویم معیشت بدون هوای سالم عملا معنا ندارد، بدون هوای پاک عملا همه چیز را از دست می‌دهیم.

وارونگی هوا پیش از انقلاب نیز بوده و در دهه ۷۰ به اوج خود می‌رسد.

اما درصد آلودگی به قدری افزایش یافت که منجر به صدور قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در سال ۷۴ شد.

 

وی در ادامه با اشاره به آیین‌نامه قانون جلوگیری از آلاینده‌ها و تکلیف دستگاه‌های اجرایی برای رسیدگی به صنایع آلاینده، اظهار داشت:

آیین نامه اجرایی این مصوبه در سال ۹۶ تحویل دولت شد و قانون فوق منسوخ و هوای پاک جایگزین مصوبه جلوگیری از آلاینده‌ها شد.

گلعلی زاده با اشاره به اینکه قانون هوای پاک ۳۴ ماده دارد، افزود:

با توجه به اینکه جز به جزء تکالیف دستگاه‌های اجرایی در قانون هوای پاک ذکر شده، حدود ۱۳ آیین نامه اجرائی مصوبه سال ۹۷ است که در مجلس تصویب و لازم الاجرا است.

 

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در اشاره به صنایعی که این دستورالعمل را اجرا کردند، بیان کرد:

هر ساله با تجمیع نام صنایع پاک، فهرستی تحت عنوان صنایع سبز تنظیم و با توجه ثبت اسناد توسط صنایع در سامانه محیط زیست، فهرست فوق در اداره کل نهایی و به صنایع منتخب لوح تقدیر اعطا می‌شود.

 

*** کدام صنایع آلاینده هستند؟

 

گل علیزاده در ادامه با تاکید بر اینکه صنایعی که اقدامات زیست‌محیطی را انجام نداده باشند در گزینه های انتخاب صنایع سبز قرار نمی گیرند، بیان داشت:

پالایشگاه های نفت و گاز عموماً در لیست صنایع آلاینده هستند، برخی از واحدهای پتروشیمی و واحدهای سیمان در لیست اخطار سازمان قرار دارند و پرونده حقوقی مبنی بر توقف فعالیت و یا تعیین جریمه با توجه به آلایندگی نیز برای این واحدها تشکیل شده است.

اما تعیین میزان جریمه بر عهده مراجع قضایی است.

 

وی با اشاره به اینکه به واحدهای آلاینده بارها اخطار داده شده، افزود:

ابزارهای تنبیهی پاسخگو نبودند لذا سازمان تصمیم بر تغییر سیاست برخورد با صنایع آلاینده را در پیش گرفت.

بر همین اساس باید بگویم، با پرداخت تسهیلات از طریق صندوق ملی محیط زیست برای رفع آلایندگی واحدهای تولیدی سعی در تشویق صنایع برای این مهم شد، اما متاسفانه از این راهکار نیز استقبال نشد.

 

*** شکست طرح اعطای تسهیلات

 

گل علیزاده با اشاره به اینکه طرح اعطای تسهیلات نیز شکست خورد، تصریح کرد:

در بودجه سال گذشته ۳۵ درصد از عوارض آلایندگی به صندوق ملی سازمان محیط زیست واریز شد که مبلغی در حدود هزار میلیارد تومان است. سازمان محیط زیست این مبلغ را برای اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی آلاینده در نظر گرفت که از سوی شرکتها درخواستی مبنی بر موافقت با تسهیلات برای رفع آلایندگی دریافت نشد.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پیگیری‌ها، ابلاغیه‌ها و قوانین برای مقابله با صنایع آلاینده بازدارنده نبوده و حتی طرح اعطای تسهیلات نیز شکست خورده است، تغییر قوانین و افزایش بازدارنده‌ها برای مقابله با صنایع آلاینده را نیز بی‌فایده دانست. با توجه به اینکه ابزارهای مصرفی برای اجرای قانون هوای پاک اثر بخش نبوده اما دلیل نمی‌شود که ما پیگیری حقوقی نداشته باشیم، تصریح کرد: بسیاری از کارخانه ها از جمله کارخانه سیمان تهران، سیمان آبیک و سیمان شمال فرسوده هستند، عمده نیروگاهها قدیمی بوده و نیاز به بازسازی دارند.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه پالایشگاه‌ها و واحدهای بزرگ که آلاینده هستند باید به روز باشند، عنوان کرد: وقتی این صنایع به روز نشوند مصرف انرژی آنها بالا رفته راندمان انرژیشان پایین می‌آید و در نتیجه آلایندگی فراوانی خواهند داشت.

 

*** راهکار کاهش آلایندگی صنایع

 

به گزارش صنعت پرس، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در پایان، ضمن بیان اینکه نه تنها نیروگاه‌های کشور قدیمی است بلکه نیاز به تعمیرات اساسی دارند، بیان کرد:

پیشنهاد بنده تعویض و یا تعمیر سیستم‌های کنترلی است که البته لازم به ذکر است که امکان تعویض سیستم‌های کنترلی برای صنایع آلاینده به دلیل زنجیره‌وار بودنشان بسیار محدود است. لذا با عدم بروزرسانی سیستم‌های کنترلی همچنان برآلایندگی سوخت این صنایع افزوده خواهد شد.

 

 

انتهای پیام///