- صنعت - https://sanatpress.com -

بسیاری از مشکلات پرونده‌های بانکی و خصوصی‌سازی ناشی از کارشناسی‌های غیرمتعارف است

رئیس قوه قضائیه، بسیاری از مشکلات پرونده‌های بانکی و خصوصی‌سازی را ناشی از کارشناسی‌های غیرمتعارف دانست.

 

*** اهمیت مقوله کارشناسی در فرایند دادرسی

 

به گزارش صنعت پرس، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در دیدار با رئیس و مسئولان مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با اشاره به فضیلت ماه رجب‌المرجب و تبریک ایام‌الله دهه فجر اظهار داشت:

دستگاه قضایی یک رکن و مجموعه‌ای متشکل از اجزای مختلف است که اقدامات و کارکردهای این اجزا شامل قضات، وکلا، کارشناسان، ضابطین و غیره به‌هم‌پیوسته و مکمل یکدیگر است و خروجی کار مشترک و پیوسته این مجموعه باید تحقق عدالت و احقاق حق مردم و مظلومان و رضایت توأمان خالق و مخلوق باشد.

 

وی با اشاره به اهمیت مقوله کارشناسی در فرایند دادرسی و رسیدگی به پرونده‌های قضایی افزود:

کارشناسان رسمی دادگستری در کشف حقیقت و کمک به علم قضات برای صدور آرای متقن و مستند، نقش تأثیرگذار و غیرقابل انکاری دارند.

 

رئیس دستگاه قضا نقش کارشناسی را در تحقق عدالت بسیار حائز اهمیت دانست و گفت:

بسیاری از آرای قضایی مبتنی بر نظریه‌های کارشناسی‌ است بنابراین کارشناسی نیز به اندازه قضاوت و داوری خطیر است.

 

محسنی اژه‌ای مجهز بودن کارشناسان رسمی دادگستری به علم و آگاهی به‌روز را با توجه به مستحدثه بودن بسیاری از امور از ضروریات دانست و گفت:

از آنجایی که نظریه‌های کارشناسان رسمی دادگستری نقش و مدخلیت غیرقابل انکاری در آراء و احکام صادره از جانب قضات دارند بنابراین ضروری است که کارشناسان ما پیوسته و مستمراً خود را پیرامون موضوعات حوزه تخصصی‌شان به‌روز کنند تا بتوانند نظرات مستندتر و عالمانه‌تری را به قضات ارائه دهند.

ارجاعات غیرضروری و نادرست پرونده‌ها به کارشناسان نیز در ایجاد مشکلات در روند رسیدگی به پرونده‌های قضایی و اطاله دادرسی نقش دارند.

گزارشات متعارض کارشناسی پیرامون یک موضوع واحد، ایجاد رانت در موضوع پرونده‌های ارجاعی به کارشناسان، کمبود مستندات در پرونده ارجاعی به کارشناسی و پذیرش همزمان پرونده‌های ارجاعی توسط یک کارشناس بخشی از آسیب‌ها و معضلات فرایند کارشناسی است که در این نشست مورد اشاره رئیس دستگاه قضا قرار گرفت.

 

*** ماموریت رئیس قوه قضائیه به وکلا

 

محسنی اژه‌ای بر همین اساس به مرکز وکلا و کارشناسان ماموریت داد هر چه سریعتر در راستای ساماندهی فرایند و سازوکار امر کارشناسی در پرونده‌های قضایی و شفاف شدن فرایندهای کارشناسی‌ اقدام عملی و جامعی داشته باشد.

 

رئیس قوه قضاییه در همین راستا در واکنش به سخنان «پیمان پالیزگیر» معاون کارشناسان مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه که از عملیاتی شدن «سامانه هوشمند ارجاع کارشناسی» ظرف ۲ ماه آینده خبر داد، گفت: ساماندهی جامع فرایند و سازوکار امر کارشناسی در پرونده‌های قضایی به منظور جلوگیری از اطاله دادرسی و تسریع در کارشناسی پرونده‌ها همچنین شفافیت و نظارت‌پذیر شدن فرایند کارشناسی، از ضروریات است که باید با جدیت پیگیری شود.

 

محسنی اژه‌ای با اشاره به اهمیت نقش وکلا، نهاد وکالت را یکی از ارکان دادرسی منصفانه دانست و افزود:

وکالت و قضاوت دو بال فرشته عدالت در جامعه بشری هستند و کمک و معاضدت وکیل به دادرسی منصفانه و ارتقای کار و عملکرد قاضی در فرایند رسیدگی به پرونده‌ها بر کسی پوشیده و مکتوم نیست.

 

رئیس دستگاه قضا به مرکز وکلا و کارشناسان ماموریت داد در راستای کاهش هزینه‌های دادرسی، وکالت و کارشناسی رسمی برای عموم مردم بویژه اقشار کم‌ بضاعت اقدام و تلاش کنند.

 

*** کاهش هزینه های دادرسی

 

محسنی اژه‌ای با تاکید بر اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که هزینه‌های دادرسی، وکالت و کارشناسی رسمی برای عموم مردم بویژه اقشار کم بضاعت کاهش ‌یابد، گفت:

مجموع هزینه‌های دادرسی در دعاوی حقوقی و کیفری زیاد است؛ بعضاً برخی افراد به سبب بضاعت مالی محدود از گرفتن وکیل یا درخواست کارشناسی خودداری می‌کنند و ممکن است این امر در احقاق حق آنها تاثیر منفی بگذارد بنابراین ضرورت دارد تا هر میزان که امکان دارد از هزینه‌های دادرسی، اخذ وکیل و درخواست کارشناسی کاسته شود.

 

رئیس قوه قضاییه به مسئولان و اعضای مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه توصیه کرد که با انضباط کاری و حرفه‌ای مترقی و رفیع، برخورد مناسب و اخلاقمدارانه با مردم و مراجعان و اتخاذ راهکار جهت کاهش هزینه‌های وکالت و کارشناسی، خدمات مطلوب‌تری را به مردم ارائه دهند و دستگاه قضایی را در امر گسترش و بسط عدالت و احقاق حق مردم و مظلومان بیش از پیش یاری کنند.

 

وی با اشاره به اهمیت مقوله آموزش و به روز بودن مجموعه دست‌اندرکاران امر قضا از قاضی و مقنن تا وکیل و کارشناس، گفت:

بسیاری از موضوعات، مستحدثه و بدیع هستند و احکام برخی دیگر از موضوعات و مقولات نیز ممکن است در مقاطع مختلف زمانی متفاوت باشد؛ برای نمونه، در امور کیفری، مجازات‌های تعزیری و بازدارنده ممکن است در یک مقطع زمانی متفاوت از مقطعی دیگر باشد؛ بر همین اساس به روز بودن متولیان امر قضا و ارائه آموزش‌های کارآمد و نوین به آنها از ضروریات غیرقابل انکار است.

 

*** آسیب‌شناسی برخی روندها

 

به گزارش صنعت پرس، رئیس قوه قضائیه در پایان آسیب‌شناسی برخی روندها و فرایندهای موجود در مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه را ضروری دانست و به مسئولان این مرکز توصیه کرد که برای تبیین دستاوردهای خود نزد مردم و جامعه از شیوه‌های مبتکرانه و خلاقانه رسانه‌ای غافل نشوند.

 

 

انتهای پیام///