- صنعت - https://sanatpress.com -

دلایل عدم موفقیت شرکت‌های تعاونی در ایران

معاون امور تعاون وزیر کار دلایل عدم موفقیت شرکت‌های تعاونی در ایران را تشریح کرد.

 

*** «تعاون» یک مدل اقتصادی برپایه عدالت

 

به گزارش صنعت پرس، مهدی مسکنی‌ در مورد اینکه چگونه می‌توان از ظرفیت تعاونی‌ها برای پُر کردن ظرفیت خالی کارخانه‌های موجود استفاده کرد، اظهار داشت:

از روش تامین مالی جمعی یا کراود فاندینگ و جمع‌آوری پول‌های خرد و تزریق به تولید، می‌توان استفاده کرد و ظرفیت کارخانه‌ها را تکمیل کرد.

پول‌های بورس در اختیار شرکت‌های بورسی قرار گرفت، اما روش تامین مالی جمعی یا کراود فاندینگ فرق دارد، ماهیت شرکت‌ها در واقع دو نوع است؛ یکی شرکت سهامی عام و یکی تعاونی سهامی عام است که فرق آن این است که در شرکت سهامی عام هر کس پول بیشتری داشته باشد.

می‌تواند سهام بیشتر و قدرت اعمال مدیریت بیشتری داشته باشد، اما در تعاونی سهامی عام هر فرد نمی‌تواند بیش از ۵ درصد سهام داشته باشد، بنابراین در مقوله تعاون، مالکیت و عضویت دو مقوله جدا از هم هستند.

اصول ارزشی هفتگانه تعاونی‌ها در واقع جهانی است، اما شرکت‌های سهامی عام بر اصول سرمایه‌داری استوار است و هرکس پول بیشتری داشته باشد، سهام بیشتری در اختیار می‌گیرد.

حال می‌‌توان پرسید جای افراد بی‌بضاعت در شرکت‌های سهامی عام کجا است؟

بنابراین تعاون یک مدل اقتصادی برپایه عدالت است که می‌تواند افراد بی‌بضاعت را هم در خود جای دهد.

 

*** تورم و ضعف نظارت ۲ مشکل‌ تعاونی‌های مسکن

 

معاون امور تعاون وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی در ادامه اظهار کرد:

ببینید تعاونی‌های اوبوس در سوئد و HSB در اروپایی شمالی در بخش مسکن تجربه موفقی داشتند، اما اینکه چرا برخی از تعاونی‌های مسکن در کشور ما دچار مشکل شدند، شاید بتوان گفت یک دلیلش تورم است.

‌به عنوان مثال اعضای هیأت مدیره تعاونی مسکن قول داده‌اند که برای ساخت مسکن ۶۰ میلیون تومان لازم است، اما بعد از آن قیمت سیمان ، آهن و سایر مصالح بالا می‌رود و با آن رقم نمی‌توانند مسکن را تحویل دهند. یک بخش دیگر از مشکلات تعاونی مسکن ضعف نظارت است که به خوبی انجام نشده است.

بنابراین وجود تورم در اقتصاد از جمله تورم در مصالح ساختمانی از دلایل مشکلات تعاونی‌های مسکن به شمار می‌رود.

 

وی در مورد اینکه چرا سهم تعاون در اقتصاد کم است و رشد نکرده است، تصریح کرد:

حجم اقتصاد در سال‌های اخیر مگر چقدر رشد کرده است که انتظار داشته باشیم‌ بخش تعاون هم رشد کند.

در برخی موارد تورم ۴۰ درصد در کشور بوده و به خاطر این مسئله اعضای تعاونی‌ها و هیأت مدیره تعاونی مسکن دچار مشکل می‌شوند.

مردم در تعاونی پول می‌گذارند و می‌خواهند برایشان مسکن ساخته شود، اما مهار بحران تورم از دست هیأت مدیره خارج است و از طرفی مشکل ضعف مدیریت هیأت مدیره هم موجب می‌شود که اعضای تعاونی از هیأت مدیره شکایت کنند، اما اگر شرایط اقتصاد ثابت باشد مشکلات تعاونی‌های مسکن کم می‌شود.

وقتی می‌گویم تعاونی‌ها مشکل دارند، این مشکل شامل دیگر بخش‌های اقتصادی هم می‌شود، مگر مشکلاتی که در مجمع بانک دی و مجمع ملی‌مس روی داد، آنها هم شرکت تعاونی بودند؟

یا اینکه امروز همه شرکت‌های بورسی و اقتصادی دچار مشکل شده‌اند، بنابراین شرایط تورمی موجب شده است که عمده شرکت‌ها دچار مشکل شوند.

 

*** روح تعاون همکاری با یکدیگر است

 

مسکنی در ادامه تصریح کرد:

از طرفی مشکل آموزش افراد وجود دارد، در فرهنگ ایرانی باید با یکدیگر کار کردن بیشتر شود؛ تعاون روح با هم کار کردن است نه با من کار کردن.

معاونت امور تعاون از سوی سازمان بهره‌وری به عنوان معاونت برتر در وزارت تعاون معرفی شده است و متوسط تجربه همکاران ما در معاونت تعاون ۲۴ سال است، البته معتقدم در حق تعاونی‌ها در دهه‌های گذشته اجحاف صورت گرفته‌ و مدیران توانمندی از دست داده است، اما رویکرد ما استفاده از ظرفیت موجود است.

 

*** اشتغال در بخش تعاون ارزان است

 

وی همچنین ضمن اشاره به این موضوع که در بخش تعاون در مقایسه با بخش خصوصی و یا دولتی چقدر ارزان‌تر است، عنوان کرد:

اطلاعات فنی در این زمینه ندارم، اما رویکرد تعاون براساس جمله‌ای از مقام معظم رهبری است که تعاون چشمه جوشان اشتغال است و تعاون می‌تواند بستر ایجاد اشتغال باشد و یکی از دلایل اینکه اشتغال در بخش تعاون ارزان است به خاطر این است که آدم‌ها در بخش تعاون دور هم جمع می‌شوند و همه سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بنابراین هزینه سربار ایجاد نمی‌شود و چون همه شراکت دارند، دلسوزی وجود دارد و بنابراین هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

 

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، تصریح کرد:

۹۷ هزار شرکت تعاونی، ۶۸۰ اتحادیه تعاونی کشوری، ۱۲ شرکت تعاونی حاضر در بورس و فرابورس همه از شرکت‌های تعاونی هستند و برخی از این شرکت‌های تعاونی در بازار سرمایه بزرگ شده‌اند،‌ اما امروز در حق تعاون ظلم شده است.

همچنین اتحادیه تعاونی فولاد، تعاونی چگاد در مورد قطعه‌سازی خودرو که توانسته است ماشینی به نام «تعاون» طراحی کند و تجاری‌سازی کرده که این تجاری‌سازی در وزارت صنعت به ثبت رسیده است.

 

*** اداره تعاونی‌های سهام عدالت شفاف است

 

وی در مورد اینکه بعد از آزادسازی سهام عدالت در سال گذشته، چه الگویی برای اداره سهام عدالت معرفی شده است، خاطر نشان کرد:

اداره تعاونی‌های سهام عدالت شفاف است، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید به شرکت‌های سهامی عام تعاونی تبدیل شوند و مدیریت کامل این شرکت‌ها از طریق تعاون اعمال شود، همچنین انتخاب مجامع به روش مجازی و الکترونیکی و به روش بلوکی شهرستانی برگزار شود.

 

مسکنی‌ در مورد اینکه سال گذشته انتخابات مجامع شرکت‌‌های استانی برگزار شد که میزان مشارکت در برخی استان‌ها کمتر از ۵ نفر بوده است، تصریح کرد:

این مسئله به خاطر این است که شرکت‌های تعاونی به بازی گرفته نشده‌‌اند و مشارکت افراد در انتخابات مجازی کمتر از نیم‌درصد شد.

سؤال این است که چرا شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستان را حذف کردند. مگر می‌توان لایه سازماندهی مردم را حذف کرد.

متأسفانه برخی مدیران دولت قبل شرکت‌های تعاونی سهام عدالت را حذف کردند. در نتیجه مردم در انتخابات مجامع شرکت‌های استانی شرکت نکردند.

به روش تسهیل‌گری باید مشارکت مردم در تعاون را افزایش دهیم. یکی از کانون‌های ایجاد تسهیل‌گری بین مردم شرکت‌های تعاونی سهام عدالت هستند.

 

*** معرفی مدلی برای اداره سهام عدالت

 

به گزارش صنعت پرس، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان، پیرامون این موضوع که؛ مدلی برای اداره سهام عدالت ارائه شدهاست یا خیر، عنوان کرد:

ما مدلی برای نحوه اداره سهام عدالت طراحی کرده‌ایم، همچنین جلساتی با حضور نماینده وزارت اقتصاد، سازمان بورس، سازمان خصوصی‌سازی و اتاق تعاون برگزار شد و در مورد این الگو بحث شد.

این کارگروه مرکب از پنج نفر هفته پیش در سازمان بورس برگزار شد که معاونت امور تعاون، اتاق تعاون، نماینده وزارت اقتصاد یا همان سازمان خصوصی‌سازی، کانون سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت و یک نفر از سازمان بورس حضور داشت.

فارس

 

 

انتهای پیام///