- صنعت - https://sanatpress.com -

لزوم توجه به ظرفیت‌های تعاونی‌ها در جذب نقدینگی‌های مردم

بخش تعاون با وجود ظرفیت‌های عظیم، مظلوم و مهجور مانده و این نگاه باید تغییر کند.

 

*** نقش تعاونی‌ها بهبود شرایط زندگی و کسب و کار

 

به گزارش صنعت پرس، تعاونی‌ها یکی از ابزارهای توسعه فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی در کشور به شمار می روند که نقش موثری در بهره‌وری، رونق تولید و اشتغال، بهبود شرایط زندگی و کسب و کار و ارتقای سطح درآمد و رفاه افراد دارند.

تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که تعاونی‌ها بهترین و دموکراتیک‌ترین سازمانها و تشکل‌هایی هستند که زمینه تجمیع سرمایه های خرد و بکارگیری نیروهای خلاق و مستعد و با انگیزه برای انجام کارهای گروهی و مشارکتهای کارآفرینانه را فراهم می کنند.

تعاونی‌ها می‌توانند علاوه بر تجمیع سرمایه‌های خرد و ایجاد اشتغال، درآمد حاصل از فعالیت را به نحو مطلوب و عادلانه بین اعضای خود تقسیم کنند.

 

*** معاون امور تعاون وزیر کار/ تنها راه جذب نقدینگی های مردم در بهره‌گیری از ظرفیت تعاونی‌ها است

 

مهدی مسکنی ضمن تاکید بر اهمیت برنامه‌ریزی در بخش تعاون، اظهار کرد:

تنها راه جذب نقدینگی های مردم در بهره‌گیری از ظرفیت تعاونی‌ها است که بخش تعاون در کشور با وجود ظرفیت‌های عظیم، مظلوم و مهجور مانده است و این نگاه باید تغییر کند.

 

وی در ادامه افزود:

با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب که صریحا فرموده‌اند به تعاون اعتقاد دارند و همواره در سخنرانی‌های خود به تعاون و همکاری با مردم تاکید فرموده‌اند، باید در این زمینه با برنامه ریزی وارد عمل شویم و از این ظرفیت عظیم در جهت توسعه و پیشرفت کشور بهره ببریم.

 

*** تنها راه جذب نقدینگی‌های مردم

 

معاون امور تعاون وزیر کار در پایان با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون برای رشد و شکوفایی تعاونی‌ها معتقد است:

صنوف مختلف می‌توانند درحوزه‌های تولید، توزیع و خدمات، تعاونی تاسیس کنند و از مزایای آن بهره مند شوند.

 

*** با ارقام کم نیز می‌توان یک کسب و کار تعاونی ایجاد کرد

 

در حال حاضر نقش تعاونی‌ها در ایجاد اشتغال بر کسی پوشیده نیست.

با وجود آنکه ایجاد هر فرصت شغلی در صنایع بزرگ و پتروشیمی‌ها به سرمایه گذاری کلان نیاز دارد اما هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون بسیار ارزان تر از سایر بخشها است و می توان با صرف مبالغ پایین تر از ۱۰۰ میلیون تومان حتی ارقام ۲۰ میلیون تومان و ۵۰ میلیون تومان یک کسب و کار تعاونی ایجاد کرد.

 

*** کارشناس حوزه کار/ نقش تعاونی‌ها در بهبود فضای کسب و کار

 

حمید حاج اسماعیلی به نقش تعاونی‌ها در بهبود فضای کسب و کار اشاره کرده و ادعان داشت:

لازم است از ظرفیتهای مغفول مانده بخش تعاون به منظور اشتغالزایی، بهبود جریان کسب و کار و کاهش بیکاری در کشور استفاده کنیم.

 

وی در ادامه افزود:

کشورهایی نظیر هند به تجمیع سرمایه‌های اندک مردم روی آورده و کسب و کارهای خرد و کوچک خود را بر پایه تعاونی ایجاد کرده اند تا از این طریق هم به توزیع عادلانه درآمد در میان آحاد جامعه کمک شود و هم زمینه ارتقای سطح معیشت خانوار به وجود آید.

 

به گزارش صنعت پرس، کارشناس حوزه کار در پایان، خاطر نشان کرد:

در سایه مشارکت جمعی است که تعاونی‌ها به رشد و تعالی دست پیدا می کنند و با گسترش فعالیتهای تعاونی، فاصله طبقاتی در کشور کاهش می یابد.

لازم به ذکر است؛ باید منابع و اعتبارات در جهت منتفع کردن مردم و جامعه از مزیت‌های بخش تعاون باید به سمت اشتغال‌‎زایی در تعاونی‌ها هدایت شود.

ایسنا

 

 

انتهای پیام///