- صنعت - https://sanatpress.com -

مزایای اصلی ورود سیمان به بورس کالا

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، حذف دلالان و متعادل شدن قیمت سیمان را از مزایای اصلی ورود سیمان به بورس کالا دانست.

 

*** قیمت سیمان متعادل شد

 

به گزارش صنعت پرس، عبدالرضا شیخان پیرامون قیمت سیمان، اظهار کرد:

قبل از ورود سیمان به بورس کالا، قیمت این کالا به شدت بالا رفته بود که بخشی از این افزایش قیمت ناشی از قطعی برق در اوخر سال ۹۹ بود که اثراتش در اوایل سال ۱۴۰۰ خود را نشان داد.

 

وی در ادامه، افزود:

مجدد در خرداد ماه سال جاری مشکلات مربوط به برق رسانی به وجود آمد و تولید سیمان کاهش یافت؛ وقتی گاز قطع می‌شود کارخانجات سیمان می‌توانند سوخت دوم را جایگزین کنند اما برق این‌طور نیست و نمی‌توان چیزی را جایگزین آن کرد.

بر همین اساس قیمت سیمان در اوایل سال جاری به شدت بالا رفت اما ورود این کالا به بورس کالا کمک کرد که قیمت‌ها متعادل شوند؛ در ادامه نیز برق وصل شد و مکانیزم بورس کالا نیز در حوزه سیمان جا افتاد و قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفتند.

 

*** حذف دلالان با ورود سیمان به بورس

 

شیخان در ادامه، بیان کرد:

در حال حاضر هر کسی بخواهد می‌تواند از بورس کالا سیمان بخرد و دلال بازی در این حوزه کمرنگ شده است.

از سویی دیگر نیز ورود سیمان به بورس کالا، موجب شد سیمان تا حدودی از حیطه قیمت گذاری دستوری خارج شود و فروش‌ها نیز نقدی شد.

نقدی شدن فروش‌ها موجب می‌شود که دیگر خرید اعتباری انجام نشود و دلالان در این فرایند حذف شوند و مصرف کنندگان واقعی همچون مصالح فروشان واقعی و بتن سازان سیمان بخرند.

جا به جایی خریداران از سمت دلالی به سمت مصرف کننده واقعی و از بین رفتن تقاضای کاذب، یکی از مزایای اصلی ورود سیمان به بورس کالاست.

 

*** قیمت سیمان

 

به گزارش صنعت پرس، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پایان با اشاره به قیمت سیمان، اظهار کرد:

در حال حاضر قیمت سیمان تیپ ۲ پاکت ۵۰ کیلوگرمی درب کارخانه ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان شده است و پس از اعمال مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های حمل، تخلیه، بارگیری و … قیمت به ۳۵ تا ۳۷ هزار تومان می‌رسد.

مهر

 

انتهای پیام///