- صنعت - https://sanatpress.com -

دلیل تاخیر در تکمیل و بهره‌برداری از آزادراه تهران شمال چیست؟

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به تشریح دلایل تاخیر در تکمیل و بهره‌برداری از آزادراه تهران شمال پرداخت.

 

*** کمبود اعتبار

 

به گزارش صنعت پرس، خیراله خادمی درباره اینکه چرا تکمیل و بهره‌برداری از باند رفت آزادراه تهران شمال برای چندمین بار به تاخیر افتاده است، اظهار کرد:

دلیل آن دقیقا منابع مالی است، اگر دقت کنید پروژه‌های عمرانی از ابتدای سال گذشته تا کنون حداقل حدود ۱۵۰ درصد تعدیل قیمت پیدا کرده‌اند، یعنی برآوردی که در آن زمان صورت گرفته در حال حاضر تا بیش از ۲.۵ برابر رشد داشته است.

به عنوان مثال اگر در آن موقع برای یک باند از منطقه دو آزادراه تهران شمال برآوردی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان داشتیم، در حال حاضر به حدود ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به همین دلیل هم با وجود پیشرفت فیزیکی بسیار مناسب به اعتبار بسیار زیادی نیاز داریم.

در این راستا با جلسه ای که با بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی داشتیم این پروژه را اولویت بندی کردیم چرا که اگر می خواستیم همه منطقه دو آزادراه تهران-شمال را به اتمام برسانیم، اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان نیاز داشت که تامین یکی دو ساله آن برای سرمایه گذار و دولت سخت بود.

بنابراین آن را در قالب سه مرحله تعریف کردیم و در مرحله نخست آن قسمت را که مهمتر است انجام دهیم.

به همین دلیل تونل البرز را انتخاب کردیم.

 

*** ‌برنامه‌ریزی‌های جدید جهت تکمیل آزاد‌راه

 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ادامه افزود:

تونل البرز در زمان رفع گره ترافیکی به ویژه در زمان‌هایی که مسائلی مانند برف و کولاک داریم، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بنابراین این تونل را در اولویت ساخت قرار دادیم و هم اکنون زیر بار ترافیکی رفته است.

در سناریو دیگر باید یک باند از آزادراه را تمام می کردیم تا مردم به عنوان مسیر رفت از آن و برای برگشت از محور قدیم چالوس استفاده کنند.

برای این بخش از پروژه در همان زمان، حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم اما الان با وجود پیشرفت فیزیکی حدود ۷۵ درصدی همچنان به ۲۷۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار برای اتمام این پروژه نیاز داریم، چرا تورم سبب افزایش هزینه ساخت آن شده است.

در جلسه هفته جاری با وجود اینکه قرار بود باند رفت آزادراه تهران شمال را پایان امسال یا نهایتا تا بهار سال آینده تحویل دهیم، به دلیل مشکل دولت و بنیاد مستضعفان در تامین منابع مالی، برنامه ریزی دیگری صورت دادیم که تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد.

در این راستا بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی ۸۰۰ میلیارد تومان سهم دولت از طریق سایر منابع مالی تامین شد و حدود ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز باید تامین کنیم که آن را در بودجه سال آینده خواهیم دید.

البته عمدتا این اعتبار را از طریق اسناد خزانه یا از اوراق مشارکت تامین خواهیم کرد.

 

وی همچنین درباره اینکه آیا نرخ عوارض آزادراه تهران شمال افزایش می‌یابد یا خیر؟ تاکید کرد:

عوارض آزادراه تهران شمال نرخ مصوبی دارد و اگر قرار است افزایش یابد، باید در کمیته ای که برای این کار پیش‌بینی شده بررسی شود.

 

*** تخصیص نیمی از قیر مورد نیاز پروژه‌ها تا سقف هزار میلیارد تومان

 

خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین درباره روند تامین قیر مورد نیاز توضیح داد که به شرکت ساخت برای تکمیل پروژه‌های ملی، ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین قیر ابلاغ شده است که با توجه به اینکه هر تن قیر حدود ۹ میلیون تومان است حدود ۱۱۰ هزار تن خواهد شد.

البته نیاز ما در سال حدود ۳۵۰ هزار تن بوده و بنابراین حداقل دو برابری که تا کنون اختصاص یافته باید در اختیارمان قرار داده شود تا بتوانیم در حوزه زیر ساختی، روکش آسفالت جاده‌ها و و آزادراه‌هایی که آماده است را تامین کنیم.

 

*** ۸۰ هزار میلیارد تومان نیاز اعتباری طرح‌های نیمه تمام

 

به گزارش صنعت پرس، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره جزییات طرح‌های نیمه تمام این شرکت نیز بیان کرد:

در حال حاضر ۲۵۴ طرح داریم که حدود ۸۰۰ قرارداد بر این اساس با بخش‌های مختلف منعقد شده است.

در این میان نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام این پروژه‌ها نیاز داریم که شامل ۳۳۶۷ کیلومتر ریل، ۶۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و حدود ۱۱۵۰ کیلومتر آزادراه است.

گرچه همه طرح‌ها برای کشور مورد نیاز است اما برخی از آن‌ها اولویت دار هستند و در قانون بودجه هم اینگونه برنامه‌ریزی می‌شود که طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالاتری دارد بیشتر مورد توجه و اولویت هستند و اعتبار بیشتری هم دارند.

به عنوان مثال حدود ۳۰۰ میلیون یورو برای پروژه راه آهن چابهار از طریق صندوق توسعه ملی تصویب شده بود که تا کنون ۲۰۰ میلیون یورو پرداخت شده و این کاری که انجام شده و الان باید ۱۰۰ میلیون یورو دیگر نیز پرداخت شود. البته برای تکمیل پروژه و خود ریل در این محور ریلی حدود ۲۵۰ میلیون یورو دیگر تامین شود.

در این میان اگر اعتبارات به موقع پرداخت شود این پروژه نهایتا تا اواسط ۱۴۰۳ را به بهره برداری می‌رسد اما هر قدر تامین منابع دیرتر انجام شود، پروژه نیز به تعویق خواهد افتاد.

 

انتهای پیام///