- صنعت - https://sanatpress.com -

افزایش استفاده و بهر‌برداری ذخایر عظیم دریایی با تسهیل و تسریع در صدور مجوزات

تامین خوراک آبزیان و تسهیل و تسریع در صدور مجوزات عوامل می‌تواند باعث افزایش استفاده و بهر‌برداری از ذخایر عظیم دریایی شود.

 

*** شناسایی ذخایر عظیم دریایی

 

به گزارش صنعت پرس، دریا علمی است برای شناسایی ذخائر عظیم دریایی و افزایش استفاده و بهر‌برداری از این ثروت‌های خدادادی. توسعه این صنعت ارزش آفرین به ورنق اقتصادی در کشور کمک می کند و سهم این مواد غذایی در سفره مردم را ارتقا خواهد داد.

اجرای ۱۰ پروژه ملی نیز در همین راستا و با هدف ارتقای همکاری‌ها و هم‌افزایی‌ها میان دستگاه‌های ذیربط در این حوزه در حال اجرا است تا پس از شناسایی و تکمیل زنجیره ارزش این زیست‌بوم، توانمندی‌های ملی برای بهره‌برداری درست از این دارایی‌های طبیعی در کشور بیشتر شود.
برنامه‌هایی چون «تغذیه ۱۰۰۰ هکتار از استخرهای پرورش ماهیان گرمابی در استان گیلان با استفاده از میکروجلبک»، «استخراج اگار و کاراگینان از ماکروجلبک پرورش یافته در سواحل قشم»، «تولید ۴۰۰ کیلوگرم جلبک خشک اسپیرولینا در سیستان و بلوچستان»، «تولید ۲ تن محصولات حاصل از فرآوری جلبک»، «تولید ماسک‏های آرایشی و بهداشتی»، «مولدسازی، تکثیر و پرورش ماهیان خاویار دورگه سریع الرشد» و غیره.
همچنین در این همکاری مشترک پروژه‌هایی نظیر «تولید تجاری امگا ۳، ژلاتین و کلاژن از ضایعات آبزیان»، «تولید متراکم سیست آرتمیا در اراضی شور»، «مولد سازی و پرورش متراکم ماهی صبیتی به عنوان گونه بومی برای پرورش در آب شور ساحلی» و «فراخوان حمایت از سرمایه گذاری در حوزه جلبک» نیز در نظر گرفته شده است.

 

*** تامین خوراک آبزیان

 

بر همین اساس برنامه‌هایی که اجرای آنها با چالش‌هایی چون «تامین خوراک با کیفیت آبزیان» مواجه است که در یک همکاری مشترک میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان شیلات در حال بررسی و رفع است. همچنین در این میان «پوشش ریسک و تامین هزینه طرح های اصلاح نژادی» نیز مطرح است که برای رفع این مانع نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان شیلات همکاری دیگری را با هم آغاز کرده‌اند.

از دیگر مشکلات پیش روی این فعالان، «توسعه صنایع فرآوری و تبدیلی» است. «کشت گسترده ماکروجلبک در سواحل جنوبی»، «توجه به گونه های بومی آبزیان» و «تسهیل و تسریع در صدور مجوزات» نیز از دیگر چالش‌های مطرح در این حوزه است که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان شیلات و سازمان دامپزشکی مرتفع خواهند شد.

 

*** اقدامات برای رفع موانع برای توسعه

 

به گزارش صنعت پرس، گفتنی است؛ از جمله اقدامات برای رفع این موانع، انتشار فراخوان‌هایی چون «به‌‏گزینی و اصلاح نژاد مولدین میگو و ماهیان دریایی برای تولید مولدین عاری از بیماری‏های خاص و مقاوم به بیماری»، «تولید مولدین و تخم چشم زرده اصلاح شده ماهی قزل آلا»، «تولید تخم تمام ماده ماهی قزل آلا با استفاده از نر»، «ارتقای کیفیت خوراک آبزیان»، «تولید کیت‏های تشخیص و شناسایی سریع بیماری‏های ویروسی و باکتریایی مهم آبزیان پرورشی»، «فناوری تولید ماکروجلبک‌‏های خارج از فصل (شرایط گلخانه‌ه‏ای) برای تامین نشاء مورد نیاز» بود تا با این کار از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناوران کشور برای توسعه این صنعت استفاده شود.
فارس

 

انتهای پیام///