- صنعت - https://sanatpress.com -

۲۵ درصد از هواپیماهای کشور با نانو رنگ‌های داخلی رنگ‌آمیزی می‌شوند

مدیر شبکه تبادل فناوری ستاد توسعه فناوری نانو از رنگ‌آمیزی ۲۵ درصدی هواپیماهای کشور با نانو رنگ خبر داد.

 

*** فناوری نانو در صنعت هوایی

 

به گزارش صنعت پرس، رضا سلطانعلی‌زاده ضمن بیان این که ۲۵ درصد از هواپیماهای کشور با نانو رنگ‌های داخلی رنگ‌آمیزی می‌شوند، یکی از بخش‌های تبادل فناوری صنعتی در ستاد نانو را بخش صنعت هوایی دانست و اظهار کرد:

در این حوزه تاکنون حدود ۲۰ محصول تجاری سازی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تولید و به ایرلاین‌های هوایی کشور ارائه شده است.

 

وی روکش‌های صندلی هواپیما و موکت‌های داخل کابین را از جمله این محصولات نام برد و گفت:

این محصول از سوی یکی از شرکت‌های فناور در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تولید شده است ولی الزاما مواد مصرفی داخل هواپیما باید به صورتی باشند که حداقل آتش سوزی را ایجاد کنند از این رو مواد استفاده شده در هواپیما نسوز و یا کُند سوز هستند تا زمان لازم برای نجات سرنشینان هواپیما وجود داشته باشد.

 

سلطانعلی‌زاده با تاکید بر این که روکش‌های صندلی بیشترین تاثیر را در گسترش آتش سوزی در هواپیما دارند، خاطرنشان کرد:

از این رو این شرکت روکش‌های صندلی کندسوز را با استفاده از نانو افزودنی‌ها تولید کردند.

بر اساس استانداردها زمانی که این محصول در معرض شعله قرار می‌گیرند باید شراره‌هایی که از محصول جدا می‌شوند در بازه زمانی مشخص ۱۵ ثانیه تعداد ۳ قطره از روکش ریزش داشته باشند.

روکش‌های تولید شده در کشور این استاندارد را پاس کرده است و اکنون همه خطوط هوایی از این محصول استفاده می‌کنند.

 

مدیر شبکه تبادل فناوری ستاد توسعه فناوری نانو در ادامه افزود:

با توجه به شیوع کرونا این شرکت روکش‌های آنتی باکتریال را با استفاده از نانو ذرات نقره، اکسید تیتانیم و یا اکسید روی تولید کرده است.

این روکش به طور همزمان آنتی باکتریال و کند سوز است.

 

وی با اشاره به چالش‌های ایرلاین‌ها در بخش فرست کلاس، گفت:

برای ایرلاین‌ها بسیار مهم است که روکش‌های بخش فرست کلاس تمیز باشد و هزینه‌های تمیز کردن صندلی‌های فرست کلاس برای ایرلاین‌ها هزینه‌بر است از این رو این شرکت در کنار روکش‌های کند سوز و آنتی باکتریال، روکش‌هایی با خواص آب گریز تولید کرده است.

 

*** رفع چالش موکت‌های داخل کابین هواپیما با نانو

 

مدیر شبکه تبادل فناوری ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به چالش‌های موجود در کابین هواپیما، اظهار کرد:

کانترهای سرو غذا که از روی موکت‌ها حرکت می‌کنند نباید جای چرخ آن بر روی موکت باقی بماند از این رو برخی از شرکت‌ها با استفاده از نانو افزودنی‌ها، موکت‌هایی را عرضه کردند که این مشکل رفع شد.

 

وی با بیان اینکه این موکت‌ها با استفاده از نانو سیلیکا تولید شده است، یادآور شد:

این محصولات از سوی ایرلاین‌های داخلی کاربردی شده است.

 

*** رنگ‌های نانویی با کاربرد در هواپیما

 

رنگ‌های هواپیما از دیگر دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان و فناور است که به تولید داخل رساندند.

در این راستا یکی از شرکت‌های دانش بنیان با تولید رنگ‌های نانویی بدنه هواپیما را تولید کرد به گونه‌ای که ۲۵ درصد از هواپیماهای قابل رنگ شدن در کشور با استفاده از رنگ‌های نانویی این شرکت رنگ‌آمیزی شدند.

رنگ ضداسکایدرول بدنه هواپیمای این شرکت چسبندگی زیاد به زیرلایه، انعطاف‌پذیری و خواص مکانیکی مناسب، مقاومت شیمیایی زیاد در برابر موادی مانند روغن اسکایدرول و همچنین مقاومت در برابر شره شدن (Sagging) را فراهم کرده است.

علاوه بر آن یکی دیگر از شرکت‌های فناور تولیدکنندگان رنگ‌های نانویی، رنگ‌های ویژه‌ای برای رنگ‌آمیزی بدنه هواپیما تولید کرده است.

این شرکت رنگ‌های نانویی برای صنعت هوایی تولید و به شرکت‌هایی نظیر هسااصفهان، سها، هوانیروز و پنها عرضه می‌کند.

 

*** فیلترهای نانویی

 

یکی دیگر از شرکت‌های فناور که سابقه طولانی در تولید فیلتر برای بخش نیروگاهی و راه‌آهن داشت، با همکاری شرکت هواپیمایی ماهان، فیلتر سقفی مورد استفاده در هواپیما ایرباس را تولید و در اختیار این شرکت قرار داده است.

به دلیل هزینه بالا و شرایط سخت واردات فیلتر هواپیما از خارج از کشور، شرکت هواپیمایی ماهان با تمرکز در بومی‌کرد اقلام مصرفی، به کمک این شرکت موفق به تامین فیلترهای سقفی هواپیمای سری ایرباس شده است.

این فیلترها با استفاده از فناوری‌نانو ساخته شده و نسبت به فیلترهای مشابه فاقد پوشش نانویی، از عملکرد بالاتری برخوردار هستند.

 

*** شیشه‌های نانویی با کاربرد در هواپیما

 

یکی دیگر از شرکت‌ها نیز اقدام به تولید شیشه‌های نانویی برای استفاده در هواپیماهای داخلی کرده است.

هواپیماهای C۱۳۰، بوئینگ ۷۰۷، فوکر ۵۰، فوکر ۲۷ و فوکر ۱۰۰ از جمله هواپیماهایی هستند که از نانو محصولات این شرکت استفاده می‌کنند.

این شرکت در حال حاضر روی ساخت شیشه‌های نانویی برای استفاده در هواپیماهای ایرباس کار می‌کند.

 

*** کاربرد نانو در آشیانه هواپیماها

 

به گزارش صنعت پرس، صنایع هوایی اقدام به استفاده از نانورنگ ترافیکی تولید شده در یکی از شرکت‌های نانویی در آشیانه هواپیما کرده است.

استفاده از این رنگ‌ها موجب دوام بیشتر سازه‌ها و کاهش چشمگیر تعداد دفعات رنگ‌آمیزی در آشیانه هواپیما شده و در نتیجه هزینه‌های سالانه در صنایع هوایی را کاهش داده است.

علاوه بر آن شرکت مهندسی تعمیرات هواپیمایی فارسکو برای حل مشکل فرسایش کف آشیانه هواپیما از کف‌پوش نانویی یکی دیگر از شرکت‌های فناور استفاده کرده است.

این کف‌پوش نانویی در برابر یخ‌زدگی مقاوم بوده، شوک حرارتی بالا را تحمل کرده، در برابر لغزش در سطوح خیس و روغن مقاومت می‌کند، استحکام قابل توجهی در برابر ترک و فرسایش داشته و همچنین سرعت نصب و ترمیم بالایی دارد.

این کف‌پوش‌های آشیانه هواپیما در برابر کاربری‌های سنگین مقاومت قابل توجهی از خود به نمایش گذاشته و ایمنی پرواز را افزایش می‌دهند.

در مجموع استفاده از این کفپوش‌های نانویی از تخریب کف سازه جلوگیری می‌کند.

 

 

انتهای پیام///