- صنعت - https://sanatpress.com -

چرا قیمت میلگرد در بورس کالا افزایش یافت؟

نرخ مقاطع طویل فولادی در رینگ صنعتی بورس‌ کالا و بازار آزاد ظرف روزهای ابتدایی بازگشایی بازارها در سال ۱۴۰۱ رشد چشمگیری داشته است.

 

*** افزایش نرخ مقاطع طویل فولادی در بورس کالا

 

به گزارش صنعت پرس، نرخ مقاطع طویل فولادی در رینگ صنعتی بورس‌ کالا و بازار آزاد ظرف روزهای ابتدایی بازگشایی بازارها در سال ۱۴۰۱ صعودی قابل ملاحظه داشت، به‌‌‌ نحوی که نرخ فروش هر کیلوگرم میلگرد سایز۱۶ در بازار آزاد تهران در هفته دوم فروردین به ۱۸‌هزار و ۵۰۰تومان رسید که این رقم به‌ منزله رکورد تاریخی معامله میلگرد در بازار آزاد تهران است.

شروع فصل بهار، زمان سنتی رونق در بخش ساخت‌‌‌وساز و معاملات مقاطع طویل فولادی تلقی می‌شود، بنابراین همواره در این زمان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی با موجی از تقاضای مصرفی روبه‌رو می‌شود که این موضوع می‌‌‌تواند به رشد قیمتی در این بازار منجر شود.

در عین حال روزهای ابتدایی فروردین امسال با گرمایی کم‌‌‌سابقه شروع شده که این موضوع احتمال قطعی قابل ملاحظه برق تولیدکنندگان شمش فولاد در هفته‌‌‌های پیش‌‌‌رو را مطرح کرده و سیگنالی برای خرید و رشد قیمت در بازار به وجود آورده است.

نرخ شمش و مقاطع طویل فولادی در بازارهای جهانی ظرف هفته‌‌‌های اخیر متاثر از استمرار جنگ روسیه و اوکراین و بحران انرژی رو به افزایش گذاشته و این موضوع نیز از افزایش قیمت در بازار داخل حمایت کرده است.

 

میانگین نرخ معامله هر کیلوگرم شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران در روز سه‌‌‌شنبه نهم فروردین‌ماه برای اولین مرتبه به کانال ۱۵‌هزار تومان صعود کرد که این نرخ با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس به ۱۶‌هزار و ۴۰۰تومان می‌‌‌رسد؛ این رقم اوج تاریخی معامله شمش‌فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران بود.

اوج‌‌‌گیری بهای شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس‌کالا از رشد نرخ میلگرد در بازار آزاد و بورس‌کالا حمایت کرد و به این ترتیب میانگین نرخ معامله هر کیلوگرم میلگرد در رینگ بورس کالا طی روز چهارشنبه دهم فروردین‌ماه به ۱۶‌هزار و ۲۰۰تومان رسید که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده، نرخ تمام‌شده فروش میلگرد از این بازار به ۱۷‌هزار و ۷۰۰تومان می‌‌‌رسد.

 

*** دلایل افزایش قیمت چیست؟

 

به گزارش صنعت پرس، فعالان بازار آزاد معتقدند، ظرف روزهای سپری‌شده از سال ۱۴۰۱ هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخی در بازه ۱۸‌هزار تا ۱۸‌هزار و ۸۰۰تومان مورد معامله قرار گرفته است.

بی‌‌‌نتیجه ماندن مذاکرات احیای برجام، صعود قیمت جهانی مواد اولیه فولادسازی در کنار آغاز فصل گرما که زمان سنتی رونق در معاملات مقاطع طویل فولادی است، نیز از اوج‌‌‌گیری قیمتی حمایت کرده است.

دنیای اقتصاد

 

انتهای پیام///