- صنعت - https://sanatpress.com -

زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح صیانت از فضای مجازی در کشور وجود ندارد/ ادعای اجرای طرح صیانت به‌صورت چراغ خاموش، اشتباه است/ اجرای طرح صیانت با شرایط فعلی رفتن به مسیر اشتباه خواهد بود + فیلم

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس ضمن تاکید بر ضرورت فراهم کردن زیرساخت‌های لازم قبل از اجرای طرح صیانت از فضای مجازی در کشور، ادعای اجرای این طرح به‌صورت چراغ خاموش را رد کرد.

 

*** بررسی طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس

 

به گزارش صنعت پرس، به نقل از صنایع، پس از کش و قوس‌های فراوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی مرداد ماه سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفتند، بررسی «طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی» طبق اصل ۸۵ قانون اساسی به کمیسیون ویژه سپرده شود که این روند با انتقادات شدید مردمی و گروه های مختلف فعال در عرصه مجازی مواجه شد.
بعد از گذشت ماه‌ها ۱۸۵ نماینده مجلس نامه‌ای را به منظور بازگشت طرح صیانت از کمیسیون مشترک به صحن مجلس به هیات رئیسه مجلس تحویل دادند و در فروردین ماه سال جاری جلسه غیرعلنی مجلس [1] برای تعیین تکلیف«طرح صیانت از فضای مجازی» برگزار شد که با نظر نمایندگان طرح صیانت از فضای مجازی به صحن علنی برگشت خورد.
مدتی بعد رسانه‌ها از ارجاع طرح صیانت از فضای مجازی به شورای عالی فضای مجازی [2] خبر دادند که این خبر با تکذیب مرکز ملی فضای مجازی روبرو شد و همین موضوع باعث طرح مسائلی بین مردم و رسانه‌ها همچون اجرایی شدن طرح مذکور به‌صورت چراغ خاموش، شد.
اینکه اجرای طرح [3] صیانت از فضای مجازی واقعیت دارد یا شایعه‌ای بیش نیست، دلیلی شد تا خبرنگار صنایع گفتگویی اختصاصی را با یکی از مخالفین این طرح که عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلسنیز بوده انجام دهد که در ادامه خلاصه‌ آن را ملاحظه خواهید نمود.

 

*** اجرای طرح صیانت به صورت چراغ خاموش؟

 

جلال رشیدی کوچی در ابتدای این گفتگو ضمن تکذیب اجرای طرح صیانت به‌صورت چراغ خاموش ، اظهار داشت:
متاسفانه مردم به استناد افزایش تعرفه‌ و کاهش سرعت اینترنت‌های خانگی و همراه، تصور می‌کنند طرح صیانت در حال اجرایی شدن است اما واقعیت این است که این طرح حتی هنوز در مجلس هم تصویب و تبدیل به قانون نشده است.
دلیل این موضوع این است که ما به عنوان مسئولین در مورد فضای مجازی و اینترنت به‌صورت شفاف با مردم صحبت نمی‌کنیم فلذا در چنین شرایطی مردم وقایع را به طرح‌ها و قوانین کشور که در حال بحث می‌باشد ربط می‌دهند.

 

*** روند بررسی طرح صیانت

 

نماینده مردم مرودشت در مجلس، همچنین ضمن اشاره به شورای عالی فضای مجازی به‌عنوان متولی فضای مجازی در کشور، تصریح کرد:
رئیس مجلس در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی خواستار تعیین و اعلام چارچوب مورد نظر شورا برای فضای مجازی شد.
لازم به ذکر است، پس از رای نمایندگان مجلس در صحن علنی برای بازگشت طرح مذکور به صحن برای بررسی بیشتر این طرح به مسیر واقعی و درست خود بازگشت.
مردم نیز می‌توانند به‌صورت شفاف بر رفتار و عملکرد نمایندگان خود نظارت کنند و آنچه مسلم است این است که مردم ایران نباید دغدغه بابت محدود کردن یا مسدود کردن اینترنت داشته باشند زیرا آنچه در صحن بررسی شود قطعا به نفع مردم خواهد بود.

 

طرح صیانت

 

*** ضرورت فراهم کردن زیرساخت لازم برای اجرای طرح صیانت

 

وی در ادامه، ضمن تاکید بر مهیا نبودن زیرساخت‌‌های لازم برای اجرای طرح صیانت در کشور، اذعان داشت:
یکی از مواردی که در کمیسیون ویژه مورد بحث قرار گرفت همین موضوع زیرساخت‌های موجود در کشور بود.
زیرا اگر قرار باشد قانونی در کشور تصویب شود که زیرساخت‌ها و ضمانت‌های اجرایی آن فراهم نباشد به این معنی است که مجلس قانونی را تصویب کرده است که همچون بسیاری از قوانین موجود در کشور اجرایی و عملیاتی نمی‌شود.

 

*** چشم‌انداز اجرای طرح صیانت با شرایط فعلی

 

به گزارش صنعت پرس، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در پایان، تاکید کرد:
تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح صیانت همچون تنظیم‌گری، فضای ابری و ….که اصلا در کشور وجود ندارد و سایر مباحث تخصصی و فنی فراهم نشود، این طرح مسیری اشتباه را طی خواهد کرد.
این موضوع بارها در جلسات با مسئولان این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است که متاسفانه موافقان طرح صیانت هیچ پاسخ مشخصی برای حوزه‌های تخصصی و ایرادات این طرح نداشتند.

 

در پایان می‌توانید ویدئو گفتگو اختصاصی نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس با خبرگزاری صنایع را مشاهده فرمائید:

 

 

انتهای پیام///