- صنعت - https://sanatpress.com -

برای رفع مشکلات ماشین‌آلات معدنی باید به سمت همکاری‌های بین‌المللی، واردات تکنولوژی و تولید در داخل رفت/ واردات ماشین‌آلات معدنی دست دوم تصمیم درستی نیست

رئیس کمیته معدن مجلس با انتقاد از واردات ماشین آلات معدنی دست دوم، راهکار رفع مشکلات این حوزه را رفتن به سمت همکاری‌های بین المللی، واردات تکنولوژی و تولید در داخل دانست.

 

*** ماشین آلات؛ مشکل همیشگی فعالان معدنی
 

به گزارش صنعت پرس، به نقل از صنایع [1]، ماشین آلات معدنی با توجه به سهم ۸۰ درصدی از هزینه‌های تولید معدنی از اهمیت ویژه‌ای در این صنعت برخوردار است و به همین دلیل می‌طلبد که مسئولین ذی‌ربط در راستای رفع مشکلات این حوزه نظیر کمبود، فرسودگی و عدم تامین ماشین آلات مورد نیاز و ممنوعیت واردات اهتمام و توجه جدی داشته باشند.

لذا با توجه به اهمیت موضوع و نیاز جدی معادن کشور به ماشین آلات، از طرف دیگر ممنوعیت واردات آن و همچنین عدم توان تامین نیاز داخل توسط واحدهای تولیدی داخلی خبرنگار صنایع برای یافتن راهکار رفع این معضل بزرگ در صنعت معدن گفتگویی اختصاصی را با رئیس کمیته معدن مجلس انجام داده و از وی راهکار تامین نیاز ماشین آلات واحدهای معدنی را جویا شده است که در ادامه خلاصه آن را ملاحظه خواهید نمود.

 

*** مشکلات ماشین آلات معدنی و راهکارهای آن
 

اللهوردی دهقانی در ابتدای این گفتگو پیرامون ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی و راهکارهای رفع مشکلات ماشین‌آلات معدنی در کشور، اظهار داشت:

سیاست‌های کلی دولت و حاکمیت این است که محصولاتی که در داخل کشور تولید می‌شود یا مشابه آن در داخل تولید می‌شود و یا توان تولید آن در داخل وجود دارد نباید وارد شود.

اما با توجه به اینکه کشور ما جزو ده کشور برتر معدنی دنیا است، ماشین آلات معدنی موجود در کشور فرسوده است.

در این زمینه دولت اقداماتی در بودجه آورده که برای نوسازی ناوگان ماشین آلات معدنی ده هزار دستگاه وارد کنیم؛ ولی به نظر من این کافی نیست و باید به سمت وارد کردن تکنولوژی و پیدا کردن همکارهای بین‌المللی برای تولید این ماشین آلات در داخل کشور حرکت کنیم این اقدام در چنین شرایطی می‌تواند پاسخگوی معادن کشور در حال و آینده باشد.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه، تصریح کرد:

اینکه سالیانه چند هزار دستگاه وارد کنیم و بعد از پنج سال ماشین آلات وارد شده فرسوده شود راهکار مناسبی نیست.

لذا در کوتاه مدت برای بالا بردن کارایی شرکت‌های معدنی و جلوگیری از تحمیل هزینه‌های اضافی برای شرکت‌های معدنی مجبوریم اجازه بدهیم ماشین آلات معدنی وارد شود.

 

*** واردات ماشین آلات دست دوم؛ آری یا خیر؟
 

به گزارش صنعت پرس، رئیس کمیته معدن مجلس در پایان این بخش از صحبت‌های خود درباره واردات ماشین آلات دست دوم نیز، تاکید کرد:

به نظر من اجازه دادن برای واردات ماشین آلات کهنه و دسته دوم نیز سیاست مناسبی نیست.

وقتی اجازه می‌دهیم ارز از کشور خارج شود باید ماشین آلاتی بیاید که به روز باشند و با فن آوری‌های جدید تولید شده و کارایی بیشتری داشته و هزینه کمتری به شرکت‌ها وارد سازند.

رویکرد کلی ما برنامه‌ریزی برای تولید در داخل کشور است اما اینکه بگوییم وارد نکنیم و در داخل کشور نیز برای تولید ماشین آلات فعالیتی نکنیم مساوی است با تحمیل هزینه‌های سنگین برای معادن و جلوگیری از توسعه معادن و تولید محصولات معدنی که قطعا مسئولین در این زمینه نیز توجه دارند که تصمیمات شایسته‌ای اتخاذ کنند.

 

 

انتهای پیام///