- صنعت - https://sanatpress.com -

الزامات واگذاری سهام دولتی خودروسازان/ هرگونه پیش شرط و اهلیت سنجی توسط دولت در واگذاری‌ها یعنی فساد و باید حذف شود/ ورشکستگی خودروسازها را تابو نکنید

کارشناس صنعت خودرو با تشریح الزامات واگذاری سهام دولتی خودروسازان، وجود هرگونه پیش شرط و اهلیت سنجی توسط دولت در این واگذاری‌ها را به معنای فساد دانست و بر حذف آنها در این روند، تاکید کرد.

 

*** واگذاری سهام دولتی خودروسازان

 

به گزارش صنعت پرس به نقل از صنایع [1]، عرضه سهام دولتی خودروسازان طی روزهای گذشته بیش از پیش مورد توجه دولتمردان قرار گرفته و به گفته وزیر صمت برای واگذاری سهام دو خودروساز کشور برنامه‌ریزی‌ شده و طبق سندی که تدوین می‌شود، اهلیت، توانایی، تخصص و تعهد خریداران مهم‌ترین شروط واگذاری است.

اما نکته مهم در این میان که توجه بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کرده، اهلیت سنجی خریداران توسط این وزارتخانه است.

چرا که بسیاری از کارشناسان معتقدند این وزارتخانه توان لازم برای اهلیت سنجی را نداشته و باید در انجام این فرآیند تجدید نظر شود.

بنابراین یک سوال اصلی و مهم مطرح است مبنی‌بر اینکه آیا اهلیت‌سنجی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واگذاری سهام دولتی دو خودروساز بزرگ کشور اقدامی درست و اصولی است یا خیر.

خبرنگار صنایع [2] با توجه به اهمیت موضوع و برای دریافت پاسخ سوال فوق گفتگویی اختصاصی را با یکی از کارشناسان صنعت خودرو انجام داده است که در ادامه، پاسخ ایشان به سوال مذکور را ملاحظه می‌نمایید.

 

*** اهلیت سنجی توسط وزارت صمت؛ درست یا غلط؟

 

فربد زاوه در ابتدای این گفتگو با تاکید بر اینکه پیش شرط عرضه سهام خودروسازان تنها یک مورد بیشتر نیست، تشریح کرد:

تنها موردی که در واگذاری سهام خودروسازان باید به آن توجه شود این است که پیش شرط بررسی اهلیت توسط وزارت صمت کنار گذاشته شود.

چرا که کسی که می‌خواهد برای خرید یک کارخانه ۵۰,۰۰۰ میلیارد تومان هزینه کند، توان تصمیم‌گیری ندارد و فردی که همه عمر خود کارمند بوده بیشتر از او می‌فهمد و او باید بگوید چه کسی اهلیت دارد چه کسی اهلیت ندارد؟

لذا این پیش شرط یعنی فساد؛ یعنی کسی که رفیق آقا است می‌تواند بیاید و در پشت پرده معامله و خرید خود را نهائی کند.

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

بنابراین باید این پیش شرط را کنار بگذارند و هیچ پیش شرطی برای صدور جواز خرید دو خودروساز در وزارت صمت نگذارند و ورشکستگی شرکت‌های خودروساز را تابو نکنند.

اگر این اقدامات انجام شود اهمیتی ندارد مالک ایران خودرو کیست.

نهایتا فردی که خریدار مثلا ایران خودرو بوده توان مدیریت آن را ندارد و ورشکست می‌شود که این اهمیتی ندارد.

ایران خودرو از برندهای بزرگی که ورشکست شدند نظیر امریکن موتورز کورپوریشن بزرگ‌تر نیست که نباید ورشکست شود.

در طول تاریخ آنقدر شرکت‌ها ورشکست شدند و هیچ اتفاقی نیافتاد، این دو شرکت نیز مثل آنها، لذا تنها راه‌حل این است که این نگاه به مردم، سرمایه‌گذار و خریدار برداشته شود و اگر به عنوان مدیر دولتی به عقل خودمان شک کنیم مطمئن باشید این واگذاری‌ها درست انجام می‌شود.

 

*** اهلیت‌‌سنجی مساوی با فساد

 

به گزارش صنعت پرس، کارشناس صنعت خودرو در پایان، خاطرنشان کرد:

همین افرادی که قرار است اهلیت را بسنجند مدیران قبلی این شرکت‌ها بودند و حاصل مدیریت آنها این وضع نابسامان کنونی است و درست نیست که اینها بگویند چه کسی اهلیت دارد یا ندارد.

اینها اگر توان لازم را داشتند امروز ایران خودرو چنین وضعی نداشت، چرا که کسانی که قرار است اهلیت‌سنجی کنند افرادی نظیر رئیس سابق سازمان خصوصی [3] سازی هستند.

این فرد که داشت اهلیت ملت را چک می‌کرد خودش متهم شد و به زندان رفت.

اینکه فکر کنیم عده‌ای بلدند اهلیت چک کنند و شغل آنها این است؛ به این معنی است که پذیرفتیم  [4] فساد خوب است و معنای دیگری ندارد.

 

 

انتهای پیام///