اخبار برگزیده

کد خبر:279432
پ
InShot_۲۰۲۳۰۳۰۳_۱۸۲۸۱۶۶۰۶
صنعت پرس گزارش می‌دهد:

اتحادیه اکواس و فرصت‌های اقتصادی کم نظیر برای ایران

اتحادیه اکواس با ۵۰۰ میلیون جمعیت بازار مناسبی برای تجار و کالاهای ایرانی است.

اتحادیه اکواس با ۵۰۰ میلیون جمعیت بازار مناسبی برای تجار و کالاهای ایرانی است.

 

*** قاره آسیا و فرصت‌های پیش‌رو برای ایران

 

به گزارش صنعت پرس به نقل از صنایع، موقعیت استراتژیک قاره آفریقا و وجود مزیت‌های فراوان جغرافیایی اقتصادی و صنعتی در این قاره سبب شد تا کشورهای آفریقایی اقدام به تشکیل اتحادیه اقتصادی کشورهای غرب آسیا موسوم به اکو آس نمایند.

این اتحادیه به منظور ایجاد یک بازار مشترک و یک واحد پول و همچنین توسعه همکاری‌های سیاسی و امنیتی تشکیل شد‌.

ایجاد این اتحادیه در واقع قدم مهمی به سوی ایجاد همکاری اقتصادی و وحدت بیما بین کشورهای آفریقای غربی است.

سند حقوقی ایجاد اکوا صفحه۱۰ است که در ۲۸ می ۱۹۷۵ در شهر لاگوس کشور نیجریه به وسیله سران دولت ها و حکومت‌های تعدادی از کشورهای آفریقای غربی امضا شده است.

اجرای برخی از مفاد این واحد نیاز به قواعد دیگری داشت بنابراین ۵ پروتکل نیز در ۵ نوامبر ۱۹۷۶ در شهر لومه کشور توگو منعقد شد.

این معاهده در ۱۹۹۳ در شهر کوتونو کشور بنین مورد بازنگری قرار گرفت معاهده بازنگری شده از ۱۹۹۵ لازم الاجرا شده است.

 

*** اعضای اکواس

 

اتحادیه اکو آس در حال حاضر دارای ۱۵ عضو از میان کشورهای غرب آفریقا است که عبارتند از:

بنین، بورکینافاسو، جمهوری کیپ ورد، جمهوری ساحل عاج، جمهوری گامبیا، جمهوری غنا، جمهوری گینه، جمهوری گینه بیسائو، جمهوری لیبریا، جمهوری مالی، جمهوری نیجر، جمهوری فدرال نیجریه، جمهوری سنگال، جمهوری سیرالئون و جمهوری توگو.

جمعیت اتحادیه اکواس بیش از ۵۰۰ میلیون نفر است که ۳۴۹ میلیون نفر آن در ۸ کشور فرانسوی زبان و دارای پول مشترک زندگی می‌کنند و همچنین ۵ عضو دیگر این اتحادیه انگلیسی زبان و دو عضو دیگر پرتقالی زبان هستند.

کشور مراکش رسماً در فوریه ۲۰۱۷ درخواست کرد تا به اکواس ملحق شود.

این برنامه در نشست سران دولت در ژوئن ۲۰۱۷ تایید شد و همین موضوع باعث شد برخی دیگر از کشورهای شمال آفریقا نیز تقاضای عضویت در این اتحادیه را داشته باشند.

 

*** اهداف اصلی معاهده کوتونو

 

اهداف اصلی امضای معاهده کوتونو فی مابین کشورهای آفریقایی عبارتند از:

ایجاد یک بازار مشترک

گردش آزاد کالا، خدمات، افراد و سرمایه

ایجاد یک اتحادیه پولی

تاسیس نظام حمل و فصل مخاصمات منطقه‌ای

و در آخر خودکفایی جمعی

 

ایجاد وحدت اقتصادی در کلیه فعالیت های اقتصادی به ویژه قلمرو های صنعتی، حمل و نقل، ارتباطات، انرژی، کشاورزی و منابع طبیعی از دیگر موارد مد نظر اعضای این اتحادیه است.

 

*** بلوک های پولی اتحادیه اکواس

 

به گزارش صنعت پرس، اکواس شامل دو بلوک فرعی منطقه بر مبنای پولی است.

اولین بلوک پولی این اتحادیه یعنی اتحادیه اقتصادی و پولی آفریقای غربی (UEMOA) متشکل از ۹ کشور فرانسوی زبان این اتحادیه یعنی کشورهای بنین، بورکینافاسو، ساحل عاج، گینه بیسائو، مالی، نیجر، سنگال، کامرون و جمهوری توگو در داخل اکواس، اتحادیه‌های گمرکی ارزی مشترک را به اشتراک گذاشته‌اند، در سال ۱۹۹۴ تاسیس شده و پولی که همه آنها استفاده می‌کنند فرانک CFA است که به یورو وابسته است. (فرانک سیفا بعد از یورو دومین پول مشترک بین المللی است.)

منطقه پولی آفریقای غربی (WAMZ) دیگر بلوک پولی این اتحادیه است که در سال ۲۰۰۰ شکل گرفت و شامل شش کشور انگلیسی زبان گامبیا، غنا، نیجریه، سیرالئون و لیبریا است.

این کشورها به منظور اتخاذ یک ارز واحد، شکل گرفته و پول واحد ECO را به عنوان مبنای پولی پذیرفتند اما تاکنون رایج نشده است.

در حال حاضر ۹ کشور این اتحادیه با پول واحد فعالیت می‌کند.

گفتنی است قرار بود از ابتدای سال ۲۰۲۰ هر ۱۵ کشور اقدام به چاپ پول مشترک کنند که این اقدام به دلیل شیوع ویروس کرونا به سال ۲۰۲۴ موکول شد.

کارشناسان اقتصادی این رویداد را پس از واحد پولی مشترک اتحادیه اروپا(یورو) گام دیگری در جهت رهایی از استیلای دلار ارزیابی کردند.

۱۵ کشور عضو جامعه اقتصادی دولت‌های غرب آسیا با حدود ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت و دارا بودن ذخایر طبیعی فراوان از ظرفیت اقتصادی بالا در صورتی که واحد پولی مشترک برسند می‌توانند جایگاه مناسبی در میان ارزهای بین‌المللی برای خود فراهم کنند.

بر این اساس واحد پولی مشترک به جهت عدم وابستگی این پول به دیگر ارزها و استقلال کاملی که دارد می تواند جایگاه مناسبی در میان ارزهای بین المللی نظیر یورو و دلار به دست آورد و حتی شاید بتواند جایگاه آن ها را نیز بگیرد.

از این رو کشور عزیزمان ایران می‌تواند با توسعه روابط اقتصادی و سیاسی خود با اعضای این اتحادیه گامی بزرگ در توسعه روابط اقتصادی خود و رهایی از مبادلات تجاری با دلار بردارد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + 17 =

کلید مقابل را فعال کنید