اخبار برگزیده

کد خبر:279624
پ
برق
صنعت پرس گزارش می‌دهد:

سیاست‌گذاران چگونه می‌توانند با چالش‌های ناترازی انرژی در کشور مقابله کنند؟

به منظور مدیریت مصرف انرژی، توجه همزمان به عرضه و تقاضا و در نتیجه رفع ناترازی انرژی، ضروری به نظر می‌رسد.

به منظور مدیریت مصرف انرژی، توجه همزمان به عرضه و تقاضا و در نتیجه رفع ناترازی انرژی، ضروری به نظر می‌رسد.

 

*** ناترازی انرژی در ایران

 

به گزارش صنعت پرس به نقل از صنایع، ناترازی انرژی به عنوان یکی از چالش‌های اساسی در حوزه انرژی، به وضوح به عنوان یک مسئله مهم در کشورمان ایران مطرح است.

با وجود منابع غنی انرژی، ایران با مشکلات جدی در مدیریت و بهره‌وری از این منابع روبه‌رو است.

یکی از حوزه‌های اصلی که ناترازی انرژی تبعات و چالش‌های بسیاری را برای آن ایجاد کرده، حوزه صنعت است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سال‌های اخیر به ویژه در دهه ۹۰ تاکید ویژه‌ای بر افزایش و رونق تولید در کشور داشتند، اما چالش‌های مختلفی از جمله ناترازی انرژی منجر به ایجاد چالش‌هایی در این مسیر شده است.

در صنایع، ناترازی انرژی می‌تواند منجر به مشکلات و چالش‌های متعددی شود، این مشکلات شامل افزایش هزینه‌های تولید، کاهش سودآوری، افزایش گازهای گلخانه‌ای و آلودگی محیط زیست، افزایش وابستگی به واردات انرژی، ناتوانی در رقابت با صنایع رقیب و کاهش پایداری و قابلیت رقابتی صنایع است.

این چالش‌ها نشان دهنده ضرورت اتخاذ تدابیر جدی برای بهبود بهره‌وری انرژی در صنایع و کاهش ناترازی انرژی است.

اما سیاست‌گذاران و دولتمردان برای برقراری تعادل در ناترازی انرژی در کشور چه راهبرد هوشمندانه‌ای را باید در پیش بگیردند؟

دولت‌ها در حال حاضر تاکید بیشتری بر روی پرداختن به تقاضای انرژی داشته‌اند و بیش از۱۲ کشور متعهد به دو برابر کردن میانگین سالانه بهبود بهرهوری انرژی شده‌اند.

برای دستیابی به نتایج مؤثر، سیاستگذاران باید از روش‌های مرسوم استفاده از مالیات و یارانه فراتر بروند و در مقابل تأکید بیشتری بر ایجاد محیطی توانمند کنند که به طور خاص بخش‌ها یه ابتکارات را در آن بخش‌ها هدف قرار می‌دهد.

 

*** تدوین برنامه گذار انرژی

 

اکثر کشورها اهداف خالص صفر را تعیین کرده و یا متعهد به دو برابر کردن نرخ جهانی سالانه بهبود بهره وری انرژی شده‌اند با این حال این اهداف اغلب فاقد حمایت لازم هستند و نمی‌توان انتظار انجام برنامه تفصیلی گذار انرژی را از آنها داشت، برنامه‌های موجود معمولاً دارای جدول زمانی بلند مدت (فراتر از سال ۲۰۴۰) هستند و در درجه اول بر منبع انرژی تمرکز دارند و از اقدامات برای مدیریت موثر مصرف انرژی غفلت می‌کنند در نتیجه توصیه می‌شود که همه دولت‌ها برنامه‌های گذار انرژی خود را توسعه دهند و به تقاضای انرژی در کنار عرضه انرژی توجه یکسانی داشته باشند.

 

*** بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه و اقتصادهای توسعه یافته

 

اجرای طرح‌های گذار انرژی چالش‌ها و فرصت‌های متفاوتی را در مناطق مختلف جغرافیایی ارائه می‌دهد.

هزینه‌های سیاسی و اقتصادی مرتبط با اجرا نیز بسته به وضعیت ناترازی انرژی هر اقتصاد به طور قابل توجهی متفاوت است.

در اقتصادهای توسعه یافته با منابع انرژی متنوع و شبکه‌های انتقال به خوبی متصل شده تمرکز اصلی تلاش‌های کربن زدایی اغلب بر ادغام انرژی‌های تجدید پذیر در مقیاس بزرگ در شبکه موجود است.

با این حال مزایای آشکاری در پیگیری همزمان کاهش شدت انرژی وجود دارد با کاهش شدت انرژی افزایش خروجی با مصرف همان میزان انرژی یا حتی کمتر از آن امکان پذیر خواهد شد.

این رویکرد به کنترل هزینه‌های انرژی حمایت از سودآوری و حفظ رقابت کمک می‌کند.

از سوی دیگر در بازارهای نوظهور و در حال توسعه با منابع انرژی محدود و شبکه‌های کوچکتر و کمتر به هم پیوسته ترکیب رشد اقتصادی با اقداماتی برای مدیریت مصرف انرژی و تضمین تامین انرژی قابل اعتماد بسیار مهم است.

در این مناطق نیاز مبرمی برای بخش دولتی در راستای توسعه برنامه‌های گذار انرژی متناسب و محلی وجود دارد.

نمونه‌ای موفق از برنامه ریزی سیاست در اقتصاد نوظهور و در حال توسعه برنامه UJALA هند است.

در سال ۲۰۱۵، هند هدر رفت انرژی قابل توجه و هزینه‌های مربوط به روشنایی خانگی را شناسایی کرد جایی که تنها بخش کوچکی از روشنایی نصب شده از LED های کم مصرف استفاده می‌کرد هزینه بالای لامپ‌های LED با وجود مزایای صرفه جویی در انرژی مانع از پذیرش آنها شد.

برای غلبه بر این مانع دولت هند اقدامات متعددی از جمله خرید لامپ‌های LED در مقیاس بزرگ مشارکت با دولت‌های ایالتی و شرکت‌های آب و برق برای توزیع لامپ گزینه‌های پرداخت انعطاف پذیر پرداخت پیش پرداخت یا پیش پرداخت قبض و طرح‌های مبادله برای خانوارهای روستایی را اجرا کرد.

این ابتکارات باعث صرفه جویی در مقیاس و در نتیجه کاهش قابل توجه در هزینه های اولیه برای لامپهای LED گردید تا ۸ دلار در نتیجه بیش از ۱.۱۵ میلیارد لامپ LED تا سال ۲۰۲۰ به تصویب رسید که منجر به صرفه جویی قابل توجه سالانه و کاهش قابل توجه مصرف انرژی شد.

 

*** اطلاع رسانی تنظیم و ایجاد انگیزه

 

به گزارش صنعت پرس، در پایان، لازم به ذکر است، دولت ها می‌توانند برای رفع موانع و تسهیل در اجرا با بخش خصوصی همکاری کنند که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود:

 

انرژی

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + 16 =

کلید مقابل را فعال کنید