اخبار برگزیده

کد خبر:279408
پ
کاداستر
مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر تشریح کرد

تاکنون، چند درصد از اهداف سامانه کاداستر، عملیاتی و محقق شده است؟/ کدام بخش‌های سامانه کاداستر همچنان بر زمین مانده و عملیاتی نشده است؟

مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر ضمن تشریح اقدامات و اولویت‌ها در تکمیل فعالیت سامانه کاداستر از تکمیل فعالیت این سامانه تا پایان سال آینده، خبر داد.

مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر ضمن تشریح اقدامات و اولویت‌ها در تکمیل فعالیت سامانه کاداستر از تکمیل فعالیت این سامانه تا پایان سال آینده، خبر داد.

 

*** سامانه کاداستر در گذر ۱۰ سال

 

به گزارش صنعت پرس به نقل از صنایع، سامانه کاداستر با هدف الکترونیکی و سیستمی شدن فعالیت فعالان معدنی از ۱۰ سال پیش طراحی شد اما به گفته فعالان معدنی تمامی اهداف آن بعد از گذر این سال‌ها همچنان تحقق پیدا نکرده است.

در این رابطه انتقاداتی مبنی بر هزینه ۴۰ هزار میلیارد تومانی برای راه اندازی این سامانه نیز مطرح شده است، هر چند این سامانه هنوز به نقطه ایده آل تعریف شده نرسیده است.

خبرنگار صنایع برای بررسی هر چه بیشتر نواقص سامانه کاداستر و چشم انداز این سامانه، گفتگوی اختصاصی را با مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر انجام داده است و وی در این گفتگو به تشریح روند رفع نواقص و مشکلات و برنامه‌های آتی سامانه کاداستر پرداخته است که در ادامه ملاحظه خواهید نمود.

 

*** چرایی عدم تحقق صد در صدی اهداف سامانه کاداستر

 

سید سعید عارفی در ابتدای این گفتگو و در خصوص چرایی عدم تحقق صد در صدی اهداف سامانه کاداستر، اظهار داشت:

نکته‌ای که در بررسی سامانه کاداستر اولویت دارد، طرز نگاه ما به این سامانه است.

تعریف اولیه ما از سامانه کاداستر، الکترونیکی کردن کالک‌ها بود؛ یعنی هدف اولیه‌ای که برای سامانه کاداستر تعریف شد الکترونیکی کردن کالک‌های کاغذی بود که به صورت صد در صد انجام شد.

هدف بعدی برای این سامانه الکترونیکی کردن فرایندها بود که ما به صورت صد در صدی به هدف نرسیدیم و در تلاشیم تا کلیه فعالیت‌های حوزه معدن در سه بخش صدور پروانه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری را به صورت کاملا الکترونیکی انجام دهیم اما کماکان به صد در صدی شدن این امر نرسیدیم و فاز بعدی آن هم یکپارچگی با سایر سامانه‌ها است که در این حوزه هم پیشروی‌هایی داشتیم اما صد در صدی نشدیم.

در هر صورت دو نکته وجود دارد یکی اعتقاد مدیران به سیستمی کردن و الکترونیکی کردن فرایندها که عامل بسیار مهمی است.

در حال حاضر و در دوران معاونت جدید معادن وزارت صمت این مهم تقویت شده و آقای محتشمی پور اعتقاد ویژه‌ای به بحث الکترونیکی کردن فرآیندها و سیستمی کردن آن دارد و روند کار تسریع شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به بهبود روند تکمیل سامانه کاداستر، تصریح کرد:

ما پس از این مدت فرآیند محاسبه حقوق دولتی را الکترونیکی کردیم و سایر فرآیندها را نیز در سامانه کاداستر اضافه خواهد شد.

گفتنی است، بسیاری از ایرادهای آن تاکنون برطرف شده است و یکی از اولویت‌ها بازگشایی ثبت محدوده بود که نارضایتی‌های زیادی را ایجاد کرده بود.

مهمترین دلیل این فراز و فرود و به نتیجه نرسیدن را، من در نگاه مدیران این حوزه و در الکترونیکی کردن و سیستمی کردن این فرایندها می‌دانم.

در حال حاضر این فرایند تسریع شده اما در گذشته پیشرفت با فراز و فرودهایی همراه بوده است.

 

*** کدام بخش‌های سامانه کاداستر همچنان بر زمین مانده و عملیاتی نشده است؟

 

عارفی در مورد بخش‌هایی از سامانه کاداستر که کماکنان به صورت کامل اجرایی نشده نیز افزود:

بحث صدور اجازه برداشت یکی از این بخش‌ها است که در تلاشیم تا آن را روی سامانه کاداستر آوریم.

بحث فرآیندهای مربوط به پروانه بهره‌برداری و طرح بهره‌برداری مهمترین مواردی است که اولویت کاری ما برای الکترونیکی کردن آن است.

 

*** چشم انداز سامانه کاداستر

 

به گزارش صنعت پرس، مشاور معاون معادن وزیر صمت در حوزه سامانه کاداستر در پایان این بخش از صحبت‌های خود و در مورد زمان اجرای صد در صدی سامانه کاداستر، اظهار داشت:

سامانه کاداستر معادن با توجه به اینکه در گذر زمان همواره بخش‌های جدیدی نیز متناسب با نیاز روز به آن اضافه می‌شود، بخش‌های بسیاری دارد.

به عنوان مثال ما زمانی بحث سوخت را نداشتیم اما اکنون این بحث هم به موضوعات سامانه اضافه شده است.

در حال حاضر نیز قصد داریم تا بحث ماشین آلات را نیز به سامانه اضافه کنیم.

بنابراین سامانه کاداستر، بستری بسیار پویا است و شاید هیچوقت نتوانیم ادعا کنیم که کار سامانه به اتمام رسیده چرا که همواره در حال بهبود پیدا کردن است اما امیدواریم تا انتهای سال آینده تمامی فرایندهایی را که از پیش تعریف شده را در سامانه پیاده سازی کنیم.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یازده + سیزده =

کلید مقابل را فعال کنید