اخبار برگزیده

کد خبر:277688
پ
شاخص-دهقانی-۳
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

خودروسازان سالیانه بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه اضافی به مردم تحمیل می‌کنند + فیلم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس کیفیت پایین خودروهای تولید داخل را عامل تحمیل سالیانه بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه اضافی به مردم دانست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس کیفیت پایین خودروهای تولید داخل را عامل تحمیل سالیانه بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه اضافی به مردم دانست.

 

*** کمیت و کیفیت تولید خودرو در ایران

 

به گزارش صنعت پرس، به نقل از صنایع، در حال حاضر در کشور ما نسبت به کمیت و کیفیت تولید خودروهای داخلی انتقادات زیادی وارد است تا حدی که اخیرا رهبر معظم انقلاب نیز نسبت به این موضوع گلایه داشتند.

از جمله انتقادها به صنعت خودرو، پایین بودن کیفیت موتورهای استفاده شده در این خودروها است.

به عنوان مثال مصرف سوخت خودرو‌های داخلی در مقابل تولیدات خارجی علی‌رغم وجود هزینه‌های سنگین، وضعیت مطلوبی ندارد که از عمده این دلایل این شرایط، نبود تکنولوژِی روز، انحصاری بودن صنعت خودرو و تفکر خودروسازان مبنی بر اینکه، هر آنچه تولید کنند، به‌فروش می‌رسد؛ می‌باشد.

 

*** گفتگو با عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره صنعت خودرو

 

یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در جلسات اخیر کمیسیون نسبت به این موضوع انتقاداتی را مطرح کرده بود که به همین دلیل، خبرنگار صنایع گفتگویی را با وی انجام داده است که در ادامه بخش‌هایی از آن را ملاحظه می‌کنید.

 

اله‌وردی دهقانی در این گفتگو با انتقاد از عملکرد خودروسازان، اظهار داشت:

در سال‌های اخیر خودروسازان هزینه‌های سنگینی برای مردم و بیت‌المال ایجاد کرده‌اند.

به عنوان مثال، مصرف روزانه بنزین در کشور به ۱۰۰ میلیون لیتر رسیده است.

همچنین مصرف در هر ۱۰۰ کیلومتر، در خودروهای داخلی به طور متوسط ۱۰ لیتر است.

این در حالی است که مصرف بنزین در خودروهای تولیدی خارجی نصف میزان مصرف بنزین خودروهای تولید داخل است.

 

*** راهکار چیست؟

 

عضو کمیسیون صنایع در پایان، پیرامون راه‌حل‌های موجود برای رفع این چالش، بیان داشت:

در صورت دستیابی به دانش روز در تولیدات خودرو‌های داخلی و اصلاح روند مصرف سوخت می‌توانیم در عرض ۴ الی ۵ سال مصرف سوخت در کشور را به نصف کاهش دهیم که این مهم به معنی صرفه‌جویی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی در هزینه‌های کشور است.

همچنین لازم به ذکر است، این هزینه‌های تحمیلی از سوی خودروسازان بدون در نظرگرفتن مشکلات و آسیب‌های محیط زیستی از سوی خودروسازان است.

 

در ادامه می‌توانید فیلم گفتگو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با صنایع را مشاهده فرمایید:

 

*** آمار‌ سخنگوی انجمن قطعه‌سازان در مورد خودرو‌های فرسوده

 

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان قبل از این در گردهمایی سراسری قطعه سازان در مورد هزینه‌های پرداختی برای خروج خودرو‌های فرسوده از کشور، بیان داشت:

در صورت عدم خروج خودرو‌های فرسوده از چرخه ترافیک کشور دولت مجبور به هزینه کرد سالانه بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که در سال ۱۴۰۴ با توجه به حضور ۸ میلیون خودرو فرسوده در چرخه ترافیک کشور این مبلغ به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

 

فرهاد بهنیا در ادامه اضافه کرد:

دولت با تخصیص ۸۰ الی ۱۰۰ میلیارد تومان به صورت وام جهت خرید خودرو (لیزینگ) فقط سالنه مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ما‌به‌التفاوت نرخ اعتبارات بانکی کشور که معادل ۲۲ درصد می‌باشد و نرخ وام خرید خودرو را پرداخت خواهد کرد.

همچنین از سال ۱۴۰۴ الی ۱۴۰۱ سودی معادل ۱۸۰ الی ۲۰۰ میلیارد تومان سالنه کسر خواهد نمود که جمع این رقم در پایان سال ۱۴۰۴ بالغ بر ۶۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

 

*** مصرف بنزین خودرو‌های فرسوده ۶۵/ ۶ لیتری بنزین بیش از حد نرمال!

 

به گزارش صنعت پرس، سخنگوی انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه در کشور به موضوع خودروهای فرسوده توجه نمی‌شود و به فراموشی سپرده شده‌ است، خاطر نشان کرد:

مصرف متوسط ۶/۶۵ لیتری بنزین بیش از حد نرمال در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش توسط این خودروها که تعدادشان امروز بیش از سه میلیون دستگاه است، موضوعی نیست که بتوان به‌راحتی از آن چشم‌پوشی کرد و سالانه هزینه‌های زیادی روی دست دولت می‌گذارد.

انتهای پیام///

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 + هفده =

کلید مقابل را فعال کنید