اخبار برگزیده

کد خبر:279441
پ
InShot_۲۰۲۳۰۳۰۳_۱۸۲۳۲۹۵۱۹
صنعت پرس گزارش می‌دهد:

نقش اتحادیه اکواس در دلار زدایی از تجارت جهانی

هدف‌گذاری کشورهای عضو اتحادیه اکواس برای ایجاد یک واحد پولی مشترک می‌تواند تاثیر مهمی در حذف دلار از روابط تجاری بین کشورهای جهان داشته باشد.

هدف‌گذاری کشورهای عضو اتحادیه اکواس برای ایجاد یک واحد پولی مشترک می‌تواند تاثیر مهمی در حذف دلار از روابط تجاری بین کشورهای جهان داشته باشد.

 

*** اتحادیه اکواس

 

به گزارش صنعت پرس به نقل از صنایع، اتحادیه اقتصادی غرب آسیا موسوم به اکواس در ۲۸ می ۱۹۷۵ به منظور ایجاد یک بازار و واحد پول مشترک و همچنین توسعه همکاری‌های سیاسی و امنیتی ایجاد شد.

ایجاد اکواس در واقع قدم مهمی به سوی ایجاد همکاری اقتصادی و وحدت فی مابین کشورهای آفریقای غربی است.

اتحادیه اکواس در حال حاضر متشکل از ۱۵ کشور غرب آفریقا با جمعیتی بیش از پانصد میلیون نفر است.

هدف اصلی معاهده کوتونو ایجاد یک بازار مشترک، گردش آزاد کالا، خدمات، افراد و سرمایه، ایجاد یک اتحادیه پولی، تاسیس نظام حل و فصل مخاصمات منطقه‌ای و تقویت همبستگی و خودکفایی‌های جمعی می‌باشد.

همچنین ایجاد وحدت اقتصادی در کلیه فعالیت‌های اقتصادی به ویژه در قلمروهای صنعتی، حمل و نقل، ارتباطات، انرژی، کشاورزی و منابع طبیعی مد نظر اعضای این اتحادیه است.

 

*** اتحادیه اکواس چه نقشی در دلار زدایی از تجارت جهانی دارد؟

 

برای درک بهتر نقش اتحادیه اکواس در دلار زدایی از تجارت جهانی باید نگاهی جامع به بلوک‌های پولی این اتحادیه داشته باشیم.

این اتحادیه شامل دو بلوک فرعی منطقه بر مبنای پول است که شامل اتحادیه اقتصادی و پولی آفریقای غربی (UEMOA) و منطقه پولی آفریقای غربی (WAMZ) است.

اتحادیه اقتصادی و پولی آفریقای غربی که در سال ۱۹۹۴ تاسیس شد متشکل از ۹ کشور فرانسوی زبان بنین، بورکینافاسو، ساحل عاج، گینه بیسائو، مالی، نیجر، سنگال، کامرون و توگو است.

این ۹ کشور در داخل اکواس اتحادیه گمرکی و ارز مشترک دارند و مبنای پولی این کشورها فرانک است.

از سوی دیگر و در سال ۲۰۰۰ منطقه پولی آفریقای غربی متشکل از شش کشور انگلیسی زبان گامبیا، غنا، گینه، نیجریه، سیرالئون و لیبریا ایجاد شد.

 

این شش کشور پول واحد ECO را به عنوان مبنای پولی پذیرفتند اما تاکنون رایج نشده است.

در این میان نکته مهم این است که کارشناسان اقتصادی این رویداد را پس از واحد پولی مشترک اتحادیه اروپا موسوم به یورو، گام دیگری در جهت رهایی از استیلای دلار ارزیابی کردند.

همچنین، ۱۵ کشور عضو جامعه اقتصادی دولت‌های غرب آفریقا با حدود ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت و دارا بودن ذخایر طبیعی فراوان و ظرفیت اقتصادی بالا در صورتی که به واحد پولی مشترک برسند می‌توانند جایگاه مناسبی در میان ارزهای بین‌المللی برای خود فراهم کنند.

بر این اساس پول مشترک به جهت عدم وابستگی به دیگر ارزها و استقلال کاملی که دارد می‌تواند جایگاه مناسبی در میان ارزهای بین المللی به دست آورد و در مبادلات منطقه‌ای و بین‌المللی به جای دلار و یورو مورد استفاده قرار گیرد.

آمار موسسات مالی مستقل بین المللی نشان می‌دهد که در سال ۲۰۰۵ میلادی بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد فرانک آفریقا معادل ۷۲ میلیارد یورو از ذخایر ارزی آفریقا در بانک مرکزی فرانسه نگهداری می‌شد و این به منزله مدیریت اقتصادی بخش بزرگی از آفریقا توسط فرانسه است که طی سال‌های گذشته و ورود فعال و گسترده چین به آفریقا و سرمایه‌گذاری‌های عمده پکن در قاره سیاه رقیب بزرگی برای فرانسه در این منطقه ظهور کرده، ولی پاریس تاکنون توانسته است بخش بزرگی از برتری اقتصادی خود را در کشورهای آفریقایی حفظ کند.

گفتنی است علیرغم اینکه ۹ کشور این اتحادیه دارای پول واحد مشترک هستند، قرار بود از ابتدای سال ۲۰۲۰ هر ۱۵ کشور اقدام به چاپ پول مشترک کنند که به دلیل شیوع ویروس کرونا به سال ۲۰۲۴ موکول شد.

 

*** فرصت طلایی برای فعالان اقتصادی ایرانی

 

به گزارش صنعت پرس، اهداف و برنامه‌ریزی‌های اتحادیه اکواس برای حذف دلار از مبادلات تجاری فی مابین کشورهای آفریقایی به ویژه در منطقه غرب آن می‌تواند فرصت ایده آل و مناسبی برای توسعه اقتصاد ایران و رهایی از مبادلات تجاری با دلار باشد.

لذا ضرورت دارد فعالان اقتصادی از چنین ظرفیت و پتانسیل تجاری و اقتصادی کمال استفاده را ببرند.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =

کلید مقابل را فعال کنید