اخبار برگزیده

کد خبر:279420
پ
نخعی
عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ خبر داد

تصویب اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع تبصره ۱۴ بودجه برای خرید تضمینی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف سوخت/ بهترین مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ با اشاره به ضرورت توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، از تصویب اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع تبصره ۱۴ بودجه برای خرید تضمینی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف سوخت در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ به عنوان یکی از بهترین مصوبات این کمیسیون، خبر داد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ با اشاره به ضرورت توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، از تصویب اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع تبصره ۱۴ بودجه برای خرید تضمینی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف سوخت در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ به عنوان یکی از بهترین مصوبات این کمیسیون، خبر داد.

 

**** ضرورت توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور

 

به گزارش صنعت پرس به نقل از صنایع، مصطفی نخعی در ابتدای این گفتگو با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف انرژی و حرکت به سمت انرژی‌های تجدید پذیر، اظهار داشت:

متاسفانه در بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۲، اشاره مستقیم به موضوعات مربوط به بهینه‌سازی مصرف انرژی نشده بود.
لذا با توجه به اینکه ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف به صورت مشخص مربوط به طرح‌های بهینه سازی مصرف انرژی و نیروگاه‌های تجدید پذیر است، طبیعتاً پرداختن به طرح‌های بهینه‌سازی و مدیریت مصرف انرژی نظیر تعویض بخاری‌های کم بازده، تعویض کولرهای کم بازده و موارد مشابه که مربوط به ساختمان می‌شود برای مجلس اهمیت بسیاری دارد.

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

بسیاری فعالیت‌های مذکور را انجام می‌دهند اما دولت به دلیل نداشتن منابع و یا عدم تعریف درسته منبع مالی متاسفانه تعهدات خود را انجام نمی‌دهد و به همین دلیل افراد یا شرکت‌ها انگیزه خود را برای قدم برداشتن در این زمینه از دست می دهند.
لذا به همین دلیل است که علیرغم وجود چنین ماده قانونی، اقدامات قابل‌توجهی در کشور رخ نداده است.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف نیز توضیح داد:

این ماده قانونی نیز مربوط به نیروهای تجدید پذیر است که این نیروگاه‌ها سرمایه گذاری می کنند در خرید تضمینی برق و تعیین سرمایه گذاری تعهداتی بین سرمایه گذاران و دولت ایجاد می شود که دولت به تعهدات خود عمل نمی کند لذا این اقدام دولت نیز باعث ایجاد بی انگیزه شدن سرمایه‌گذاران انرژی تجدید پذیر می شود به همین دلیل متاسفانه اقدامات شایسته و بایسته در این زمینه در کشور انجام نشده است.
به عنوان مثال در برنامه ششم دولت مکلف شد حداقل ۵۰۰۰ مگاوات تولید برق تجدیدپذیر در کشور داشته باشیم اما تولید برق تجدیدپذیر در کشور به هزار مگاوات نیز نرسید.

لذا این اختلاف جدی با توجه به ظرفیت های بسیار خوبی که در کشور وجود دارد بسیار جدی است بنابراین لازم بود در بودجه به صورت مستقیم و مشخص برای طرح‌های بهینه‌سازی و خرید برق تضمینی تجدیدپذیر‌ها مبلغی پیش‌بینی شود.

 

*** تصویب اختصاص ۱۵ همت برای انرژی‌های تجدیدپذیر در بودجه ۱۴۰۲

 

به گزارش صنعت پرس، عضو کمیسیون تلفیق بودجه در پایان و در خصوص مصوبه جدید کمیسیون تلفیق برای حل این مهم اعلام کرد:
بر اساس پیشنهاد بنده در کمیسیون تلفیق پیش بینی شد ۱۵ همت از محل منابع منابع تبصره ۱۴ بودجه برای ماده ۱۲ و ۶۱ در نظر گرفته شود که این پیشنهاد با رای قاطع و ۹۰ درصدی اعضای کمیسیون به تصویب رسید.
انشالله پس از اینکه گزارش کمیسیون تلفیق در صحن مجلس مورد تایید نمایندگان مجلس قرار بگیرد ابلاغ خواهد شد.
لازم به تاکید است به نظر بنده این مصوبه یکی از بهترین مصوبات کمیسیون تلفیق برای بودجه سال ۱۴۰۲ است که در بحث بهینه سازی مصرف انرژی در کشور می تواند منشاء قدم‌های مثبتی در آینده انشالله باشد.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × دو =

کلید مقابل را فعال کنید