اخبار برگزیده

کد خبر:279567
پ
نخعی
صنعت پرس گزارش می‌دهد:

خبرخوش عضو کمیسیون انرژی مجلس برای فعالان حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر/ ایجاد منابع پایدار برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در بودجه ۱۴۰۲/ ضرورت توجه جدی به بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری در حوزه انرژی‌

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ترک فعل ۱۲ ساله مسئولان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، از تلاش کمیسیون متبوع خود برای ایجاد منابع پایدار مالی برای حوزه مذکور و توجه به افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی انرژی،‌ در بودجه ۱۴۰۲ خبر داد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ترک فعل ۱۲ ساله مسئولان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، از تلاش کمیسیون متبوع خود برای ایجاد منابع پایدار مالی برای حوزه مذکور و توجه به افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی انرژی،‌ در بودجه ۱۴۰۲ خبر داد.

 

*** هزارتوی توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران

 

به گزارش صنعت پرس به نقل از صنایع، وجود منابع سرشار گاز در کشور موجب شده تا توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک در کشور طی سال‌های گذشته مورد توجه دولتمردان قرار نگیرد.

اما کمبود گاز و ناترازی انرژی در زمستان جاری و سال گذشته و همچنین عدم النفع‌های میلیاردی در صنایع بزرگ کشور نظیر فولاد، سیمان و پتروشیمی موجب شده تا توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

همه اینها در شرایطی است که فعالان حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر از ترک فعل ۱۲ ساله در این حوزه و عدم پرداخت حتی یک ریال از سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تبصره ۱۴ بودجه سال ۱۴۰۱ خبر می‌دهند‌.

خبرنگار صنایع با توجه به اهمیت موضوع و رسالت خبری خود، پیگیری این موضوع و ضرورت تبیین توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور را در دستور کار خود قرار داده است و در این خصوص تاکنون علاوه بر اخبار، گزارش‌ها و گفتگوهای زیادی را آماده و منتشر کرده است و درهمین راستا نیز گفتگوی اختصاصی را با یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی انجام داده که در ادامه ملاحظه خواهید نمود.

 

*** ترک فعل ۱۲ ساله در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر

 

مصطفی نخعی در ابتدای این گفتگو پیرامون ترک فعل ۱۲ ساله در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، اظهار داشت:

در ردیف ۸ تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ دولت مکلف شد تا مبلغ سه هزار میلیارد تومان جهت تعهدات سوخت صرفه جویی شده در نیروگاه های تجدیدپذیر (ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف) را به فعالان این حوزه پرداخت کند.

اما متاسفانه تاکنون و علیرغم پیگیری‌های کمیسیون انرژی مجلس و تحقق بخش قابل توجهی از منابع تبصره ۱۴ این مبلغ پرداخت نشده است.

 

وی در ادامه، تصریح کرد:

نکته قابل تامل دیگر این است که در تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ این ردیف آورده نشده و هیچ اشاره‌ای به بحث تجدیدپذیر نشده است.

لذا ما در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس به دنبال اصلاح این مهم هستیم.

 

*** خبر خوش برای فعالان انرژی‌های تجدیدپذیر

 

به گزارش صنعت پرس، عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان و با تاکید بر اینکه افزایش سهم انرژی تجدیدپذیر در سبد سوخت کشور از جمله تاکیدات رهبر معظم انقلاب و تکالیف قانونی در کشور است، اعلام کرد:

با توجه به اینکه در تبصره ۱۴ قانون بودجه دولت اختیار دارد تا با توجه به اولویت‌های آورده شده در این تبصره اقدام به پرداخت هزینه‌ها کند، ما در کمیسیون انرژی مجلس به دنبال این هستیم تا سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از بودجه را در تبصره‌های دیگر بیاوریم تا قابلیت نظارتی بیشتری داشته باشد و از تخصیص آن نیز اطمینان داشته باشیم.

لذا خبر خوب برای فعالان حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر این است که ما در بودجه ۱۴۰۲ به دنبال ایجاد منابع پایدار نظیر تبصره ۱۵ برای توسعه و تحقق قوانین بالادستی در حوزه انرژی تجدیدپذیر هستیم.

در پایان این نکته لازم به ذکر است، با توجه به ضعف لایحه بودجه در حوزه بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری در حوزه انرژی‌ در تلاش هستیم تا پیشنهاداتی را برای تقویت این حوزه ارائه دهیم.

 

 

انتهای پیام///

منبع
صنایع
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + سیزده =

کلید مقابل را فعال کنید